Antwerpse Airbnb voor autodelen wint internationale sustainable travel award

© Tapazz
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Tapazz heeft in Londen de ‘Eurostar Ashden Award for Sustainable Travel’ gewonnen. De Antwerpse start-up promoot autodelen en maakt het mogelijk om wagens te huren én te verhuren.

Voor het vierde jaar op rij bekronen de Ashden Trust (en Eurostar) projecten die mensen aanzetten om zich op een duurzamere en milieuvriendelijkere manier te verplaatsen. In 2013 won de Gentse ‘meettram’ (De Lijn) al eens de prestigieuze prijs, en dit jaar gaat de 30.000 pond naar het Antwerpse autodeelbedrijf Tapazz (en naar het Franse Les Boîtes à Vélo, zie lager).

Tapazz is een coöperatieve onderneming die in 2012 werd opgericht door Maarten Kooiman en Stijn Hooft. De pitch? Een doorsneeauto staat zowat 90 procent van de tijd stil, dus kan de eigenaar hem net zo goed verhuren aan andere bestuurders. De prijs bepaalt die eigenaar zelf, en Tapazz neemt een commissie van 30 procent.

De uitdaging bestond er niet alleen in om een gebruiksvriendelijk onlineplatform te ontwikkelen waarop geïnteresseerden elkaar gemakkelijk kunnen vinden, maar vooral om een verzekeraar bereid te vinden om een nieuw soort polis te in de markt te zetten die alle Tapazz-leden dekt, zonder bonus/malus-regeling in het geval van een ongeval.

“Dat is intussen gebeurd”, vertelt Maarten Kooiman, “PMV is de eerste maatschappij die met ons in zee gaat. We hopen natuurlijk dat de bal nu aan het rollen gaat en dat andere verzekeraars volgen. Dat lijkt alvast het geval te zijn, want we hebben intussen toch al een aantal tegenvoorstellen gekregen.”

Tapazz telt vandaag een 1400-tal leden en 111 ingeschreven wagens in ons land. Hoewel de Belgen nog niet staan te springen om hun wagen te verhuren, wordt het model van de Antwerpenaren wel positief onthaald door stadsbesturen en regionale overheden.

“Eén gedeelde wagen vervangt immers 12 andere auto’s”, aldus nog Kooiman, “en dan doe je niet alleen iets aan het fileprobleem, je hebt ook minder parkeerplaatsen nodig.”

De Ashden Trust, die jaarlijks duurzame projecten van over de ganse wereld bekroont, was gecharmeerd door het initiatief, en benaderde Kooiman en co. uit eigen beweging. “We moesten een lijvig dossier opmaken, onze financiën laten doorlichten en we werden bevraagd door een professionele jury”, klinkt het nog.

Ook het feit dat Tapazz een coöperatieve organisatie is waarbij de leden mee de lijnen uitzetten en een echte community vormen, zal allicht hebben meegespeeld bij de uiteindelijke keuze.

In elk geval wint Tapazz 15.000 pond prijzengeld (of ruim 20.000 euro). Daar komt nog eens 3.000 pond (of 4100 euro) bij aan business support. Bovenop het prijzengeld krijgt de winnaar een platform aangeboden om zijn werk te promoten, en wordt er een korte film gemaakt die toont hoe het Tapazz-project bijdraagt aan duurzame mobiliteit. Bovendien worden de winnaar voorgesteld aan potentiële investeerders en krijgen ze toegang tot het prestigieuze netwerk van de Ashden-alumni.

Les Boîtes à Vélo

Ook het Franse bedrijfje Les Boîtes à Vélo maakte trouwens indruk op de jury, met zijn model van duurzame bedrijfsleveringen. Les Boîtes gebruikt niet langer bestelwagens om leveringen aan huis te brengen, maar kiest voor het milieuvriendelijk alternatief dat bakfiets heet.

Ook deze starter won een Eurostar Ashden Award for Sustainable Travel tijdens de ceremonie, eerder op de week in Londen. Daarmee versloegen de Fransen én de Antwerpenaren een lange lijst van concurrerende finalisten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content