Belgische start-ups ondergedompeld in Londense start-up scene

© AFP
Magali De Reu Ondernemer, journalist, spreker en auteur van 'Aut of the Box'

Vorige week trok een delegatie van zes Belgische start-ups naar Londen, één van Europa’s meest bloeiende start-up steden. De bedrijfjes kregen er onder meer de kans om te pitchen voor enkele topinvesteerders, en werden overspoeld met informatie over zakendoen in de Britse hoofdstad . “De expertisepool is er gigantisch”, klinkt het.

De missie naar Londen werd georganiseerd door Startups.be, de vzw die Belgische start-ups helpt met hun groeiplannen en jaarlijks tal van Go Global-missies organiseert. Van de partij waren start-ups Social Seeder, LindaCare, Bundl, VicThorious, CrowdAngels en POM.

Zo’n verkennende missie naar Londen is volgens Startups.be een echte must voor de startende bedrijfjes. “Start-ups met internationale ambities ervaren dat het vaak gemakkelijker is om met Amerikaanse en Aziatische partners samen te werken vanuit een kantoor in Londen”, knikt Frederik Tibau, die verantwoordelijk is voor de Go Gobal-missies naar de Angelsasksische landen bij Startups.be. “Daarom is het zeker interessant om te bekijken of je geen kantoor moet openen in de Britse hoofdstad.”

“Er zijn ook maar enkele steden in de wereld waar zo veel talent en zo veel geld is samengetroept, en er heerst ook een erg ondernemersvriendelijk klimaat in Groot-Brittanië”, zegt Tibau.

“Zo hebben particulieren en business angels bijvoorbeeld recht op heel wat belastingvoordelen wanneer ze in Britse bedrijven investeren. Op die manier worden de risico’s voor die mensen om te investeren tot een minimum herleid.”

Programma

Het programma omvatte o.a. ontmoetingen met doorgewinterde ondernemers uit de Londense tech scene, pitchsessies aan investeerders en een kenniskuur over het fiscaal-legale regime, gegeven door London & Partners.

Johannes Vermeire van de start-up POM, die vorig jaar een app lanceerde om facturen te betalen, getuigt: “Deze missie is vooral interessant in het kader van onze internationale expansie. Door te pitchen op een locatie als Google’s Campus hebben we heel wat waardevolle en relevante feedback gekregen van de vc’s.”

“Het is ook erg interessant dat je dankzij Startups.be voor weinig geld kan deelnemen aan zo’n missie. Je leert enorm veel op korte tijd, en je hoeft er nadien geen peperdure consultants meer voor in te schakelen (lacht).”

“Dankzij de gemaakte contacten tijdens deze trip hebben we een beter inzicht verworven in de Britse markt”, bevestigt LindaCare-ceo Nicolas Giraud. LindaCare is een bedrijfje dat een softwareplatform heeft gebouwd dat toelaat om patiënten met chronische ziekten van op afstand te monitoren.

“Daarnaast is de internationale visibiliteit natuurlijk mooi meegenomen. De contacten die we hier hebben gelegd, gaan we niet snel verliezen en zullen ongetwijfeld nog van pas komen bij onze verdere internationalisering.”

“Deze dynamische stad vertegenwoordigt helemaal de huidige start-upgeneratie”, besluit Sebastian Matoso, co-ceo van de digitale start-up Social Seeder, die via ambassadeurs op sociale media het bereik van je berichten gevoelig vergroot.

“De Londense scene kent veel meer maturiteit dan die in België. Ik heb hier al kennis gemaakt met verschillende getalenteerde professionals. De pool van expertise is gigantisch.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content