BlaBlaCar ziet miljardenbusiness in carsharing

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Franse carsharing-specialist BlaBlaCar, die sinds april ook in België actief is, bouwt in snel tempo een globaal transportnetwerk uit. “Europese start-ups zijn ambitieuzer dan ooit”, vertelt medeoprichter en coo Nicolas Brusson. “Waarom zou je nog voor een snelle exit gaan als je even goed een wereldspeler kan uitbouwen?”

Kent u BlaBlaCar nog niet? Dat is het Franse internetbedrijf dat in september nog 180 miljoen euro ophaalde om zijn diensten sneller te kunnen uitrollen in markten als India en Brazilië. Het is in zekere zin een Europees antwoord op Uber, al wil Nicolas Brusson niet weten van die vergelijking.

“Het verschil is echt wel groot”, vertelt de coo aan Data News in de wandelgangen van de The Next Web-conferentie in Amsterdam. “Chauffeurs die voor Uber rijden doen dit om geld te verdienen en maken er voor een stuk hun beroep van. Terwijl het blij BlaBlaCar gaat om chauffeurs die extra passagiers meenemen op een route die ze sowieso al zouden afleggen, om de kosten te kunnen delen. Dat is een heel ander uitgangspunt. BlaBlaCar-chauffeurs maken geen winst. En ze kunnen niet *on demand besteld worden, zoals een taxi.”

“Ook het prijspunt is trouwens helemaal anders: BlaBlaCar is veel goedkoper. Zo betaal je 15 euro van Brussel tot Amsterdam, of 5 tot 10 cent per kilometer. Uber en het voormalige Belgische carsharing-platform Djump vroegen 1 tot 3 euro per kilometer.”

Jullie hebben, naar Europese maatstaven, al erg veel kapitaal opgehaald en krijgen nu een waarding van 1,5 miljard opgeplakt. Wat onderscheidt jullie van de andere platformen die carsharing aanbieden?

Nicolas Brusson: “Wij hebben van in het begin gefocust op de wereld. We hebben ons nooit als een Frans maar als een Europees bedrijf geprofileerd, als een globale speler ook. De rest van de wereld ziet ons niet als een klein Frans initiatief, maar als een globaal fenomeen. En dat verandert alles.”

“Je ziet dat nu stilaan veranderen in Europa: de ambitie van de nieuwe bedrijven is nooit groter geweest. In plaats van voor een snelle exit te gaan proberen alsmaar meer Europese ondernemers om iconische bedrijven uit te bouwen die wereldwijd actief zijn.”

“Ook wij hebben intussen al een grote voetafdruk. Zo zijn we al actief in Rusland, Ukraine, Turkije en sinds kort ook in India en Brazilië. Onze investeerders hebben al snel het potentieel gezien van BlaBlaCar. Ze erkennen dat de markt die we ontwrichten gigantisch is.”

BlaBlaCar bestaat al sinds 2006. Waarom heeft de doorbraak zo lang op zich laten wachten?

Brusson: “Goh, het is pas sinds 2008 dat we ons fulltime zijn gaan bezighouden met BlaBlaCar. En in 2009 begon de financiële crisis en wilde niemand nog investeren in start-ups. Toen vertelden ze ons dat we gek waren dat we dit deden. Pas vanaf 2011, 2012 is het echt beginnen draaien.”

Jullie zijn sinds kort ook actief in België. Maar een gemiddelde BlaBlaCar-rit is 300 km lang. Dan ben je al snel uitgespraat in ons land.

Brusson: “Klopt, maar toch waren er ook voor de lancering in België al heel wat mensen die BlaBlaCar gebruikten, en dat zeker in het Franstalige deel van het land. Overigens is niet elke trip 300 kilometer lang. Ons concept is geschikt voor ritjes van 50 tot 1000 kilometer.”

“1000 kilometer is misschien wat crazy, en onder de 50 kilometer is minder efficiënt, maar ritjes van 75, 100 en 150 kilometer zijn ideaal. En dan komt België toch in aanmerking denk ik (lacht).”

Wat brengt de toekomst voor BlaBlaCar? Blijven jullie enkel focussen op carsharing?

Brusson: “Vandaag is het er ons vooral om te doen om in zoveel mogelijk landen actief te worden. De eerste focus is dat globale peer-to-peer transportnetwerk. Voorts proberen we ook een network of trust uit te bouwen. Laat me dat even uitleggen.”

“Uiteraard verzamelen we heel wat data van onze chauffeurs. Mensen quoteren onze chauffeurs, doen hun zegje over hun rijstijl, etc. Daar moeten we gebruik van maken. Zo kunnen we onder andere betere, gepersonaliseerde verzekeringsproducten verkopen. Hoe beter je quotering, hoe goedkoper je verzekering.”

“Vandaag hebben we in verschillende Europese landen (waaronder België) trouwens al een partnership met Axa voor additionele verzekeringsproducten. Dergelijke partnerships gaan we in de toekomst nog verdiepen.”

“Of we ons transport netwerk kunnen inzetten voor andere dingen dan het vervoer van mensen? Dat is zeker een piste, maar daar zijn we nu echt nog niet mee bezig. Nogmaals: nu is het key om ons globaal netwerk uit te bouwen, en om een vertrouwenscommunity te creëren rondom onze extra diensten. Dat is al heel wat, toch?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content