DataSafer beschermt uw e-maildatabases

Er bestaan al heel wat oplossingen om een e-maildatabase zo goed te benutten, maar veel minder om ze te beveiligen. Op die behoefte wil DataSafer inspelen.

Een e-mailadres is goud waard. Bedrijven die gespecialiseerd zijn in de aankoop van databases verkopen ze aan 80 cent per stuk. Sommige staan bekend en hebben een min of meer goede naam, andere verkopen gehackte e-mailadressen door voor harde contanten.

Bedrijven die het slachtoffer worden van een computerkraak (gaande van de grootbank tot de kleine e-commerce KMO), zien met een diefstal van e-mailadressen telkens weer een stukje van hun ‘oorlogskassa’ verdwijnen. En voor de eindconsument betekent het een schending van privégegevens die er in het beste geval voor zorgt dat je spam ontvangt.

Er bestaan al heel wat oplossingen om een e-maildatabase zo goed te benutten (denk maar aan segmentatie of content creatie), maar veel minder om ze te beveiligen. Op die behoefte wil DataSafer inspelen door middel van dummy-adressen die gecreëerd en beheerd worden via één enkele interface.

DataSafer kan tot 1.500 nepadressen tegelijk beheren. 70 procent zijn Gmail- of Hotmail-adressen die alleen gekend zijn door DataSafer en de bedrijfsklant die zijn database onder toezicht plaatst.

Als een van de adressen een bericht ontvangt van een andere verzender dan de onderneming die ze heeft ingevoerd in haar database, wil dat zeggen dat er een inbreuk is geweest. De klant wordt dan automatisch op de hoogte gebracht van het incident.

“DataSafer zal een kraak niet stoppen, maar maakt het wel mogelijk om een degelijk rapport op te stellen bij een inbreuk op de beveiliging, dat vervolgens wordt toevertrouwd aan het gerecht. Dat kan cruciaal zijn om een schadeloosstelling te krijgen”, legt Alain Mbange uit, die DataSafer samen met Martial Chouvel heeft opgericht.

Alain had eerder al de e-mailmarketingtool Deep Blue Eyes gecreëerd, die in 2006 werd verkocht aan Emailvision (een wereldleider in het beheer van e-mailingcampagnes). Martial heeft zijn ervaring als ‘marketeer’ verrijkt binnen de groep Rossel, waar hij de redactionele e-mailingportal NewsMaster heeft uitgebouwd.

Seed list management

De belangrijkste tegenspeler in het marktsegment van DataSafer (seed list management in het Engels) is het Franse bedrijf Track-Up, dat een vergelijkbare techniek gebruikt met dummy adressen.

“Ze houden zich vooral bezig met ontwikkeling op maat. Wij willen ons onderscheiden door een ‘software as a service’-aanpak, die veel goedkoper is.” De DataSafer-oplossing is te krijgen vanaf 39 euro/maand voor 20 dummy adressen. Het Premiumaanbod (een dummy adres per schijf van 1.000 e-mailadressen) kost 149 euro/maand.

DataSafer werd gelanceerd in oktober 2012, oorspronkelijk om te beantwoorden aan de vraag van een bank, maar begint nu maar pas aan zijn commercialisatiefase. Het doel is om dit jaar een vijftigtal Premiumlicenties te verkopen. Als zijn eerste referenties noemt DataSafer onder andere Siemens-Bosch Snapstore/Kameleon, NewsMaster en… de PS.

De start-up verwacht een stevige duw in de rug van Europa. Ontwerprichtlijnen die momenteel op tafel liggen gaan immers naar een nog strengere wetgeving voor beheerders van databases, en de kans is reëel dat er nieuwe verplichtingen komen op het vlak van documentatie, rapportage en interne controle. De nieuwe verplichtingen vragen sowieso om technologische oplossingen.

Paspoort

Naam:DataSafer.com, product van Click2callVision, een ander bedrijf van Alain Mbange
Oprichtingsdatum: oktober 2012
Maatschappelijke zetel: Brussel
Personeel: de 2 medeoprichters
Kapitaal: eigen fondsen, ongeveer 70.000 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content