Dating-app Ginger wint Startup Weekend

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Ginger is als winnaar uit de bus gekomen op het Startup Weekend dat de voorbije dagen georganiseerd werd in Brussel. Het betreft een dating-app waarmee je niet afspreekt met één meisje of met één jongen, maar met een hele groep.

Ginger is als winnaar uit de bus gekomen op het Startup Weekend dat de voorbije dagen georganiseerd werd in Brussel. Het betreft een dating-app waarmee je niet afspreekt met één meisje of met één jongen, maar met een hele groep.

Ginger was zonder twijfel het origineelste concept”, vertelt jurylid Koen Delvaux. “Het idee dat je niet afspreekt met één meisje, maar ook met enkele ‘chaperonnes’ die een oogje in het zeil kunnen houden, zou best kunnen aanslaan. Bovendien was het Ginger-concept al behoorlijk goed uitgewerkt naar het einde van het weekend toe. Ook dat heeft meegespeeld.”

In totaal zijn er een kleine 200 deelnemers komen opdagen voor de 6e Belgische editie van het Startup Weekend in Brussel, verspreid over 18 teams. Opvallend is dat er ook mensen uit Polen, Roemenië en Groot-Brittannië hadden ingetekend. Het betrof met andere woorden een divers en omvangrijk publiek.

De tweede prijs (de ‘lean start-up prijs’) ging naar TimePics, een bedrijfje-in-spe dat het mogelijk wil maken om tijdelijk sociale netwerken op te zetten rond events. “Dat concept was origineel in die zin dat de netwerken ook door bezoekers kunnen worden opgezet, en niet enkel door de event organisers zelf”, aldus nog Delvaux. “In elk geval stond dat team het verste in de uitwerking op zondagavond.”

BeautyCase belandde op de derde plaats, en kreeg de prijs voor meest geeky team opgespeld. “BeautyCase is een mobiel netwerk waarop vrouwen elkaar advies en tips kunnen geven over hoe ze zich moeten opmaken als ze aan een bepaald profiel beantwoorden. Dat is niet het meest originele idee, maar de app was technisch gesproken wel zo goed als klaar.”

Delvaux is, net als de overige juryleden, best te spreken over het niveau van de 18 teams, maar de jury was het er over eens dat het concept nog interessanter zou zijn als er wat meer aandacht naar de businesskant zou gaan.

“Het niveau was prima, zeker omdat heel wat teams al tot realisaties gekomen waren, ze toonden meer dan enkel maar PowerPoints. Maar het financiële plaatje ontbrak grotendeels. Het business plan werd te weinig belicht. Ik weet wel, bij een Startup Weekend is het niet echt de bedoeling om diep in te gaan op de business-kant, dat behoort niet echt tot het concept, maar er wat meer aandacht aan besteden zou toch niet slecht zijn.”

De drie prijsbeesten mogen zich verheugen op een ticket voor de volgende editie van het Microsoft Boostcamp aan het MIC Brussels. Voorts biedt het Brussels Agentschap voor de Onderneming (BAO) Ginger drie ‘incubatiemaanden’ aan in zijn gebouwen aan de Havenlaan (BeautyCase krijgt tien uren constancy en TimePics een gepersonaliseerde coaching van het BAO).

Solvay Business School maakt het mogelijk dat de winnaar één jaar gratis les kan volgen, en ook der Waalse middenstandsorganisatie UCM biedt een vorm van coaching aan de winnaars.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content