De virtuele winkelstraat van Heavenly-Matches

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Heavenly-Matches is een nieuw e-commerce platform waarop lokale Belgische handelaars hun producten kunnen aanbieden. “Intussen hebben de meeste winkels wel een website”, zegt initiatiefneemster Cathy Habils, “maar als je echt wil gaan verkopen online, is er meer nodig.”

Heavenly-Matches is een nieuw e-commerce platform waarop lokale Belgische handelaars hun producten kunnen aanbieden. “Intussen hebben de meeste winkels wel een website”, zegt initiatiefneemster Cathy Habils, “maar als je echt wil gaan verkopen online, is er meer nodig.”

Het nieuwe initiatief wil met behulp van een geïntegreerde back office de kloof tussen e-commerce en lokale shops/handelaars dichten. “E-commerce staat nog in de kinderschoenen in ons land, en schrikt heel wat handelaars af”, zegt Habils. “En als je echt volume wil gaan draaien, is dat nog steeds erg moeilijk. Met ons Heavenly-Matches platform willen we daar aan verhelpen.”

Geïnteresseerde handelaars hoeven enkel hun productbeschrijvingen, eventueel vergezeld van fotomateriaal, door te sturen, en Heavenly-Matches doet de rest. “Wij zorgen voor de promotie, de betaling, de opvolging in de drie landstalen, de verzending én voor de promotie op sociale media”, gaat Habils verder. “De handelaars krijgen maandelijks een overzichtje, en kunnen zich blijven focussen op hun core business.”

Winkeliers die zich geroepen voelen betalen een commissie die schommelt tussen de 8 en de 12 procent, “afhankelijk van het product en van de onderhandelingen”, klinkt het nog. Het is de bedoeling dat er per productsoort 1 winkel actief wordt op het platform. Die krijgt met andere woorden de exclusiviteit.

“Voor de categorie ‘wijn’ gaan we bijvoorbeeld in zee met Alegria uit Mechelen, de bekende wijnwinkel van sterrenchef Danny Vanderschueren. Het mag duidelijk zijn dat we mikken op handelaars die een duidelijke meerwaarde kunnen bieden. Dat moet ons onderscheiden van andere e-commerce platformen. Samen met het feit dat je in België koopt. En dat je als klant de Belgische economie ondersteunt.”

Vandaag zitten er al twee winkeliers op Heavenly-Matches, een wijnhandelaar en een verkoper van dameskledij. Er lopen onderhandelingen met een leverancier van fitnesstoestellen, en met een lokale handelaar in kinderkledij. “Eind dit jaar hopen we dat er minstens 6 bedrijfjes op ons platform zitten”, gaat Habils verder. “Dat zijn er niet heel erg veel, maar we gaan liever voor een trage groei dan voor een snelle explosie. En we willen kwaliteit aanbieden.”

Cathy Habils en medeoprichter Geert De Westelinck hebben hun sporen verdiend in de Belgische telecomsector. In 1999 richtten ze samen Sun Telecom op, een leverancier van telecomdiensten die onder meer de concurrentie aanging met Belgacom. In 2007, toen Sun Telecom werd overgenomen door Toledo, realiseerde het bedrijf een omzet van 5,8 miljoen euro.

Paspoort

Naam: Heavenly-Matches, www.Heavenly-Matches.be

Maatschappelijke zetel: Mechelen

Opgericht in: 2012

Personeel: 2 medewerkers

Financiering: Cage Company, eigen middelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content