Famest: “Zeg me wat je draagt en ik zeg wie je bent”

Famest.com werd enkele weken geleden opgericht in Mont-Saint-Guibert (Louvain-la-Neuve), en rekent op de kracht van virale marketing op sociale netwerken zoals Facebook.

Mode en het hele marketingcircus er rond laten u misschien onberoerd, ook al weet u best wie van uw vrienden en kennissen modebewust is en wie niet.

Voor de huidige ‘web generation’ worden smaken en trends uiteraard steeds meer gemaakt en gekraakt op sociale netwerken, Facebook voorop. Dat is ook de mensen achter Famest niet ontgaan.

Famest.com werd enkele weken geleden opgericht in Mont-Saint-Guibert (Louvain-la-Neuve), en rekent op de kracht van virale marketing op sociale netwerken zoals Facebook.

Geïnteresseerden kunnen op het Famest-platform aangeven welke kleren ze dragen door hun foto’s te ‘taggen’ met merknamen, en telkens een internetgebruiker zo’n tag aanklikt, krijgt die geïnteresseerde een punt. Vanaf een bepaald aantal punten krijgen de modefanaten korting ons bij hun favoriete merken.

“We zijn vertrokken vanuit het idee dat sociale netwerken de manier van handel drijven grondig veranderen”, vertelt Julien Paquet, die samen met Martin Meys en Grégory Vander Schueren het bedrijfje uit de grond stampte.

Als handelsingenieur aan de Leuvense managementschool merkte Julien al snel hoe groot de invloed van Facebook was op mode. Waarop hij een webwinkel bouwde gespecialiseerd in de verkoop van Amerikaanse merken als Abercrombie en Gap. “Die site deed het niet zo best, maar de Facebookaccount was wél erg in trek”, klinkt het nog.

De drie maten leerden elkaar kennen tijdens hun Master of Entrepreneurship CPME aan de UCL. Martin is afgestudeerd in de informatica, en Grégory heeft it gestudeerd in de Verenigde Staten (in Austin), na het behalen van zijn managementdiploma. “Het is een troef om met twee ontwikkelaars samen te kunnen werken. Zo kan je veel sneller schakelen.”

Na een testwebsite maakt de start-up zich op voor de lancering van een ‘echte’ commerciële website over een maand. Ook een iOS-app is voorzien. De start-up is momenteel op zoek naar een iOS-ontwikkelaar om de ontwikkeling van de applicatie intern verder te zetten. De toepassing is gebaseerd op het development framework Ruby on Rails.

Famest kwam al uitgebreid aan bod in allerlei persartikels en haalde zelfs het tv-nieuws dankzij zijn deelname aan het acceleratieprogramma voor start-ups Nest’Up, waar we het al uitgebreid over gehad hebben.

“Het was zelfs niet nodig om te investeren in communicatie… In feite beginnen we nog maar pas aan onze commercialisatiefase”, merkte Julien Paquet op, die duidelijk een beetje overrompeld wordt door de snelheid waarmee alles vooruit gaat.

Momenteel krijgt Famest een (bescheiden) vergoeding op basis van het aantal clicks die een actie op de e-commercesite van een merk genereren. Het bedrijf krijgt ook een kleine commissie op het verstrekken van kortingbonnen. “Onze langetermijnvisie is om ‘click packages’ rechtstreeks aan de merken te verkopen, in ruil voor hun grotere naambekend.”

De jonge vennootschap koestert grote ambities in Azië, een continent dat heel wat “fashionista’s” telt. “We werken al samen met een agentschap in Singapore dat aan prospectie doet om onze mobiele wat app meer bekendheid te geven.”

Paspoort

Naam vennootschap: Famest.com Maatschappelijke zetel: Mont-Saint-Guibert (Axisparc)
Oprichtingsdatum: februari 2013
Personeel: 3 medewerkers
Kapitaal: niet meegedeeld, een Franse “business angel” zorgde voor het startkapitaal

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content