Jini: sociaal netwerk met focus op gepersonaliseerde data

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Jini is een mobiel sociaal netwerk dat gebruikers gepersonaliseerde informatie biedt en wijst op interessante opportuniteiten. “We schipperen in de buurt van Foursquare en Path, met dat verschil dat ons algoritme enkel relevante data weerhoudt, en eerder een persoonlijke virtuele assistent wil zijn.”

Jini is een mobiel sociaal netwerk dat gebruikers gepersonaliseerde informatie biedt en wijst op interessante opportuniteiten. “We schipperen in de buurt van Foursquare en Path, met dat verschil dat ons algoritme enkel relevante data weerhoudt, en eerder een persoonlijke virtuele assistent wil zijn.”

Argus Labs is een start-up die zich bezig houdt met data mining en met machine learning. Het mobiele sociale netwerk ‘Jini’ is het eerste geesteskind van de Antwerpenaars. Jini is een sensing applicatie voor Android (iOS volgt na de zomer) die leert wie je bent, en op basis van je voorkeuren, je gedrag en je sociale entourage interessante en gepersonaliseerde dingen voorstelt uit je onmiddellijke omgeving.

Die ‘dingen’ kunnen mensen zijn met gelijklopende interesses, plaatsen die bij je passen omdat ze aansluiten bij de locaties die je in het verleden al bezocht hebt, relevante kortingen en dies meer. “Wat ons uniek maakt, is het algoritme dat we gebouwd hebben bij Argus Labs”, geeft marketeer Stefanie Gubbi een woordje uitleg. “Dat zorgt er voor dat de app enkel met relevante persoonlijke voorstellen komt.”

Het algoritme maakt gebruik van de data die gebruikers zelf generen op het platform, al wordt er ook gelinkt naar Facebook, Twitter en Foursquare. Daarbij wordt machine learning gekoppeld aan de gegevens van de omgevingssensoren in de mobieltjes. “We willen het inchecken op een intelligentere manier laten verlopen dan bij Foursquare en bij Facebook”, klinkt het nog. “Dat is iets waar we behoorlijk trots op zijn, dat wij wèl ‘beyond the check-in’ gaan.”

“Na verloop van tijd is het zelfs de bedoeling om dat proces semi-automatisch te laten lopen. Opdat de gebruikers enkel hoeven te focussen op social sharing en op het ontdekken van nieuwe dingen. Of dat privacy-gewijs geen probleem vormt? Dat denk ik niet. Voor alles wat Jini doet moeten gebruikers expliciet toestemming geven.”

Momenteel is er een integratie voorzien met Facebook, Twitter en Foursquare. Je kan inloggen met je Facebook-account, en alle handelingen kunnen op het netwerk van Zuckerberg gedeeld worden. De mensen achter Jini hopen op de iets langere termijn geld te kunnen verdienen met deals en met advertising, maar momenteel zijn die mogelijkheden nog niet voorzien op het platform.

“Laten we ons eerst maar concentreren op de applicatie zelf”, vult ceo Filip Maertens aan, “geld verdienen komt later wel. Al kan ik meteen meegeven dat we dit jaar nog gaan experimenteren met een innovatief model waarbij onze gebruikers ook een centje kunnen bijverdienen.”

De closed beta voor Jini wordt maandagavond voorgesteld in Londen, in de aanloop naar LeWeb. Vanaf 18 juni kunnen geregistreerde gebruikers de eerste versie downloaden en evalueren. Het aantal registraties wordt in deze eerste fase wel beperkt gehouden, de publieke beta is voorzien voor binnen enkele maanden.

Paspoort Benaming: Argus Labs Zetel: Antwerpen Jaar van oprichting: 2011 Aantal personeelsleden: 9 personen Financiering: eigen middelen van oprichter Filip Maertens en angel investor Gregory Torfs, bezig met tweede kapitaalsronde in U.S en Singapore aan voorlopige waardering van 3M Euro. www.arguslabs.be en www.getjini.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content