Jonge Belg haalt 1,7 miljoen euro op bij bekende internetinvesteerders

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Sunrise, de start-up die enkele maanden geleden met de gelijknamige ‘kalender’-app voor de iPhone op de proppen kwam, heeft 1,7 miljoen euro opgehaald bij een rist gekende business angels.

Sunrise, de start-up die enkele maanden geleden met de gelijknamige ‘kalender’-app voor de iPhone op de proppen kwam, heeft 1,7 miljoen euro opgehaald bij een rist gekende Amerikaanse durfkapitalisten en business angels. Sunrise is het geesteskind van de Belg Jeremy Le Van en de Fransman Pierre Valade. Dat duo raakte in 2011 bevriend op de design-afdeling van Foursquare in New York, en besloot al snel om een eigen project op te starten vanuit de Big Apple.

“Pierre liep al langer rond met het idee voor een context gebaseerde agenda-app”, vertelt Le Van. “In een eerste fase hebben we 230.000 euro opgehaald in de VS en in Europa, en een tijdje later hebben we de deur bij Foursquare achter ons dicht getrokken en was Sunrise een feit.”

Sunrise is een iPhone-app die al je persoonlijke en professionele afspraken bundelt in één kalender, of ze nu afkomstig zijn van Facebook, LinkedIn, Outlook, Google Kalender of EventBrite. “Daarnaast voegen we interessante contextuele informatie toe. Als je naar een meeting gaat krijg je een berichtje met meer informatie over de persoon in kwestie bijvoorbeeld. Of krijg je de boodschap: vertrek nu, want het regent en de wegen zullen snel dichtslibben.”

De app werd goed onthaald in de pers, en is intussen ruim 250.000 keer gedownload. Dat is niet onopgemerkt gebleven, want enkele gekende durfkapitalisten en business angels pompen nu nog eens 1,7 miljoen euro extra in het project.

Naast NextView Ventures en Resolute tekenen bijvoorbeeld ook Lerer Ventures en 500 Startups present, net als Loïc Le Meur (Seesmic, LeWeb), Adam Mosseri (Facebook), Adam Nash (LinkedIn) en Dave Morin (Path). Niet de minsten dus.

“Het extra geld zal gebruikt worden om de app verder uit te bouwen, en om extra mensen aan te trekken”, aldus nog Jeremy Le Van. “Zo staan er Android- en Windows Phone-apps op het programma, en denken we zelfs aan een desktop versie. Als je de allerbeste kalender-app wil aanbieden, dan moet die immers ook toegankelijk zijn van op een gewone pc.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content