Maak betere apps met de tool van UXprobe

Apps maken is één ding, goede apps maken is iets helemaal anders. Met de UXvue-tool helpt UXprobe developers te analyseren hoe gebruikers hun creatie ervaren, en hoe het beter kan. “Uiteindelijk hangt daar van af of je klant tevreden is.”

Vijftien jaar ervaring in onderzoek naar gebruiksgemak, dat moest zich wel eens manifesteren. En dat gebeurde toen Jan Moons bij Bell Labs, het onderzoekslab van Alcatel-Lucent, de Canadees Paul Davies tegen het lijf liep. Samen ontwikkelden ze het idee voor UXvue, een tool die software-developers toelaat om het gebruik van hun producten te monitoren.

“Natuurlijk zijn we niet de eersten die analytics-tools ontwikkelen”, lacht Moons. “Maar we zijn bij ons weten wel de enigen die het hele pakket aanbieden. Als je onze software mee inschrijft in je applicatie, heb je niet alleen statistieken over het gebruik van je app, maar kun je de users ook kleine vragen stellen in microsurveys en kunnen zij je zelf ook feedback bezorgen. Al die gegevens worden automatisch doorgestuurd naar de account van de klant in onze backend, waarop de developers kunnen inloggen om analyses uit te voeren. Dat we alles niet alleen voor mobiele maar ook voor desktopapps aanbieden, maakt ons helemaal uniek.”

Er is vraag naar zijn service, daar is Moons zeker van. “Meer en meer werken banken en andere service-providers via applicaties, en dan is het zaak om te zorgen dat die ook effectief goed zijn, wil je je klanten behouden. Met UXvue kun je als ontwikkelaar bijna wetenschappelijk bewijzen dat je producten van de vereiste kwaliteit zijn. Partners die onze tool gebruiken, zetten die ook effectief als zo’n kwaliteitsstempel in bij hun klanten.”

UXvue presenteert zich als saas-software, en wordt dan ook verkocht via een licentiemodel. “We zijn zo’n twee jaar geleden begonnen met het Nederlandse Astrata als eerste klant, en intussen hebben al heel wat grote namen zich aangemeld, voornamelijk uit de banksector, net als kleine start ups. We vinden het ook belangrijk om hen te bereiken, gezien we zelf nog een start-up zijn”, zegt de co-oprichter. “Daarom voeren we gericht marketing op blogs en bijvoorbeeld via een samenwerking met Accenture.”

Bij zijn oprichting in 2013 versierde UXprobe een investering van 50.000 euro in het iStartprogramma van iMinds. Een band met het Centrum voor User Experience Onderzoek van de K.U.Leuven leverde nog eens 50.000 euro op.

“Sindsdien kregen we nog een onderzoeksbeurs van het IWT van 157.000 euro om de schaalbaarheid van ons platform te verbeteren, en ook CreatiFi, de Europese accelarator voor de creatieve sector, had 50.000 euro voor ons veil in een eerste schijf, en trok in december een tweede van 100.000 euro uit. Nu brengen we met hulp van hen alles in gereedheid om in de tweede helft van dit jaar een nieuwe kapitaalronde op poten te zetten, waarbij we vooral mikken op venturekapitalisten die begrijpen wat wij doen en ons verder in de juiste richting kunnen brengen.”

En dan: de wereld in? Min of meer, geeft Moons toe. “Nu zijn we voornamelijk nog actief in de Benelux, waar we klanten nog snel ter plekke support kunnen bieden, maar begin 2017 verwachten we klaar te zijn om een volledige onlineservice te bieden die wereldwijd bruikbaar is. Daarvoor moet onze omgeving nog net iets stabieler worden, en vooral snel schaalbaar. Daar werken we nu hard aan.”

UXprobe

Maatschappelijke zetel: Heist-op-den-Berg

Aantal vennoten: 2

Op zoek naar bijkomende investeringen?: Het bedrijf wil in de tweede helft van 2016 de juiste venture capitalists vinden die hun verder kunnen brengen.

Website:www.uxpro.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content