Plazapp, pionier in ‘AppStore Optimisation’

Hoe kan je een app er doen uitspringen in de tsunami die de markt overspoelt, vooral dan in de AppStore van Apple (meer dan 600.000 apps)? Hoe kan je vermijden dat je geesteskind niet onzichtbaar blijft voor potentiële gebruikers? Elementair, mijn beste Watson.

Hoe kan je een app er doen uitspringen in de tsunami die de markt overspoelt, vooral dan in de AppStore van Apple (meer dan 600.000 apps)? Hoe kan je vermijden dat je geesteskind niet onzichtbaar blijft voor potentiële gebruikers? Elementair, mijn beste Watson.

Volgens de jongens achter Plazapp is het eenvoudig: doe aan appstore optimalisatie! Wat dat wil zeggen? Dat je een gemeenschap van testers een app zo vaak mogelijk laat aanbevelen en downloaden. Precies in deze niche besloot Plazapp te investeren. Plazapp werpt zich op als het eerste Belgische SAO-agentschap (Search App Optimization).

“Ter info, een app die in de Belgische Top 25 staat, genereert meer dan 1.000 downloads per dag. Voor de top drie spreken we over 5.000 downloads. Om in de Top 25 te geraken, moet de app minstens 1.500 downloads per dag tellen, 3.000 downloads voor de Top 10 en 7.500 voor de Top 3. Een bedrijf heeft er dus alle belang bij om zijn applicatie te promoten als het gebruikers wil aantrekken”, zegt Sébastien Dellis, medeoprichter van Plazapp.

Tot op heden vormde het bedrijf een gemeenschap van ongeveer 5.000 Belgische bètatesters die de applicaties evalueren aan de hand van een vragenlijst. Om hun belangstelling te wekken en hun getrouwheid te winnen, ‘beloont’ Plazapp hen door punten toe te kennen (gemiddeld 250 ‘Plaz’ per test), die ze kunnen inruilen voor iTunes-krediet.

Om te voorkomen dat de testers op drift slaan (en dat we een dolle puntenrace krijgen), en dat de optimalisatie in waarde daalt, maakt Plazapp een analyse van de antwoorden die in de vragenlijsten gegeven worden, en worden valsspelers geweerd. Daarnaast kunnen er op Plazapp ook zaakjes gedaan worden: de gemeenschap wordt op de hoogte gebracht van de nieuwste betalende apps die gratis worden.

Het businessmodel van Plazapp is gebaseerd op de verkoop van download- en testcampagnes. Voor de downloadcampagnes zijn de apps uiteraard al beschikbaar; voor testcampagnes bestellen merken en ontwikkelaars een reeks tests bij bètatesters om hun app te laten evalueren en eventueel te verbeteren vóór de lancering ervan.

De Plazapp-oplossing is nog maar alleen beschikbaar voor de iOS-wereld van Apple. Deze zomer komt er een versie voor Android en Windows Phone. De beloningen die aan de testers zullen worden aangeboden, zullen zowat dezelfde zijn voor de wereld van Google Play en afgestemd zijn op het model dat Microsoft voorbereidt voor Windows Phone 8.

Om de uitbreiding van het actieterrein naar Android en Windows te financieren en de gemeenschap van testers ook buiten de landsgrenzen te verruimen, zal Plazapp tegen eind september nieuwe fondsen werven. Intussen werd er zopas een community manager in dienst genomen om meer Nederlandstalige testers aan te trekken (4.000 van de 5.000 huidige testers zijn Franstalig).

Paspoort Benaming: Plazapp Maatschappelijke zetel: Etterbeek (in de incubator ICAB) Opgericht in: oktober 2011 Personeel: 4 medewerkers Financiering: eigen fondsen, inbreng van een business angel (in totaal 22.500 euro) www.plazapp.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content