Selinko haalt 1 miljoen euro op

Selinko trekt extra middelen aan om zijn authenticatieoplossing met behulp van NFC internationale bekendheid te geven. De oplossing van Selinko wil namaak tegengaan in de sector voor wijn en sterkedrank, en luxe lederwaren.

Selinko trekt extra middelen aan om zijn authenticatieoplossing met behulp van NFC internationale bekendheid te geven. De oplossing van Selinko wil namaak tegengaan in de sector voor wijn en sterkedrank, en luxe lederwaren.

Privébeleggers van verschillende nationaliteiten die liever anoniem blijven, pompten een miljoen euro in de start-up die in september 2012 werd opgericht door Patrick Eischen (ex-CIO van IBA en Dimension Data). Het bedrijf is gevestigd in het Axisparc van Mont-Saint-Guibert, en haalde een jaar geleden al eens 400.000 euro op.

“De nieuwe middelen kunnen ons helpen onze commerciële aanwezigheid te versterken, voornamelijk in de wijnstreken in Frankrijk en de Verenigde Staten, in Napa Valley. We gaan ons verkoopteam verdubbelen tegen de zomer”, aldus woordvoerster Gwennaëlle Festraets.

Selinko stelt momenteel een vijftiental mensen te werk. De opening van verkoopkantoren in Bordeaux en Cognac wordt volop onderzocht. Want de favoriete sector van het bedrijf en zijn anti-namaakoplossing is nog steeds de wijnsector.

In deze sector verwierf de start-up bekendheid door vorig jaar een eerste prestigieuze referentie binnen te halen met het Bordeauxdomein Le Pin, dat het label van ‘duurste wijn ter wereld’ draagt. Ondertussen behoort domein Buccella in Napa Valley ook tot de lijst van klanten, net als Zelia, producent van dure cognac (1.500 euro per fles).

De traceeroplossing van Selinko (op basis van een ingebouwde NFC-chip in de fles en herkenbaar door Android-smartphones), is echter niet alleen voorbehouden zijn voor de hyperluxueuze en superdure flessen. “Onze markt begint bij 50 euro per fles, en we richten ons vooral op flessen van minimaal 100 euro”, aldus Gwennaëlle Festraets.

Selinko laat weten dat het de komende weken een nieuw product zal lanceren, “dat van Selinko een onmisbare beschermingsoplossing zal maken in de sector voor wijn en sterkedrank.”

De gesprekken met grote iconische namen verlopen vlot, maar Selinko steekt niet onder stoelen of banken dat de verkoopcycli lang duren, bijna een jaar, in de erg traditionele sector.

Op technologisch vlak mikt Selinko momenteel uitsluitend op het Android-platform, want de meeste (vermogende) klanten die hun grand cru willen authenticeren zijn… Chinezen, een markt waar Android heer en meester is.

“Maar we zijn ons ook bewust van wat er speelt bij iPhone, en we hopen dat de iPhone 6 zal uitgerust zijn met een NFC-functie”, merkte de woordvoerster nog op. Verschillende geruchten op het web suggereren dat dit ook zo zal zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content