Start-up CodeFever leert 7- tot 12-jarigen programmeren

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Vanaf eind september kunnen kinderen van 7 tot 12 jaar in verschillende Vlaamse steden een tiendelige basiscursus programmeren volgen. “We willen onze kinderen op een toffe manier leren coderen”, vertelt initiatiefneemster Katelijne Duerinck.

Het was het zoontje van Katelijne die het vuur aan de lont stak toen hij op 8-jarige leeftijd vertelde aan zijn mama dat hij ‘hacker’ wilde worden. “Gelukkig wilde hij een ‘goede hacker’ worden”, glimlacht Duerinck, “waarna we hem hebben ingeschreven voor een CoderDojo-sessie. Het probleem met die sessies is dat ze nogal vrijblijvend zijn, en dat de kinderen op hetzelfde niveau blijven steken. Wil je wat meer diepgang, dan kan je straks terecht bij CodeFever.”

Het vierkoppige team achter CodeFever (de zussen Duerinck en twee ervaren it’ers) gaat vanaf 26 september in verschillende Vlaamse steden een lessenreeks ‘programmeren’ organiseren voor kinderen van 7 tot 12 jaar.

“De kids die de eerste tien lessen doorlopen hebben krijgen een diplomaatje en mogen in 2016 verder gaan naar niveau 2”, klinkt het. “We willen met een vijf- à zestal verschillende modules met tien lessen werken, waarbij het de bedoeling is dat de kids echt inzicht verwerven in de materie. Na een CoderDojo-sessie hebben ze dat inzicht nog niet, er is nog geen echte klik.”

Tijdens de lessen, die 1,5 uur duren, wordt de kinderen geleerd om algoritmisch te denken. Belangrijke basisbegrippen zoals opeenvolging, iteratie, keuzes, variabelen … staan allemaal op het programma. De kinderen leren in eerste instantie werken met Scratch, en in een later stadium met Python en met Alice. Eens ze de basisvaardigheden onder de knie hebben komen er lesmodules als ‘maak je eigen game’, ‘bouw je eigen app’ en ‘bouw je eigen website’. Na iedere les krijgen de ouders een mailtje waarin te lezen staat wat hun kinderen hebben bijgeleerd.

De lessen gaan door in de gebouwen van lokale hogescholen, en worden gegeven door leraars die hun strepen al verdiend hebben. “We zoeken vooral naar mensen uit het onderwijs”, klinkt het nog, “of mensen die net een lerarenopleiding ICT hebben afgerond. Belangrijk is natuurlijk dat onze kandidaten hun boodschap kunnen overbrengen. Daarom organiseren we trouwens ook trainingssessies voor de leraars.”

Verplicht

In een land als Estland startte het onderwijs drie jaar geleden al met het testen van programmeerlessen voor kinderen, en ook in Zweden wordt er gecodeerd in de klas. Groot-Brittannië is het eerste land waar sinds september 2014 basisschoolleerlingen vanaf 5 jaar verplicht zijn om deze lessen te volgen.

“Ook in België zou een initiatief van de overheid gepast zijn, maar omdat dat uitblijft, hebben we beslist om zelf iets te organiseren”, gaat Duerinck verder. “Programmeren wordt even belangrijk als lezen of schrijven. Daar willen we met onze organisatie op inspelen. We willen onze kinderen op een toffe manier leren coderen, met de bedoeling om aan de eindmeet voldoende vaardigheden te hebben om grotere projecten tot een goed einde te kunnen brengen.”

“Anders blijven ze te veel consument in plaats van creator. Met ICT bezig zijn gaat om meer dan gamen alleen. We willen toch niet dat onze digital natives de analfabeten van morgen worden omdat ze niet kunnen programmeren?”

Een lessenreeks kost 240 euro per persoon. “Daarin zit naast het lessenpakket ook een verzekering, de huur van de locaties, de betaling aan de leraars, enz. CodeFever kreeg wel het kwaliteitslabel STEM-academie toegekend, maar het blijft een privé-initiatief dat zichzelf moet kunnen dragen.”

De klasjes worden beperkt tot 20 leerlingen, en het is de bedoeling om telkens met drie begeleiders te werken. De tien steden waarin CodeFever in eerste instantie zal worden uitgerold zijn Gent, Aalst, Brugge, Genk, Hasselt, Leuven, Antwerpen, Brussel, Kortrijk en Mechelen.”

“Een basis ‘leren programmeren’ is een vaardigheid die elk kind zou moeten leren in onze digitael maatschappij”, besluit Martine Van Audenrode, voorzitter van de opleiding toegepaste informatica aan de HoGent. “Kinderen kunnen dit perfect stap voor stap aanleren van in de basisschool. Wij stimuleren dan ook het CodeFever-initiatief omdat onze toekomst in handen ligt van deze generatie, en vroeg begonnen is half gewonnen!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content