Start-up:Deel een parkeerplaats met Mobypark

“Wat AirBNB kan voor logies en Uber voor taxis, kunnen wij voor parking”: ziedaar het simpele uitgangspunt van Mobypark. Ondertussen is de Franse start-up al gevestigd in Amsterdam, Parijs en tal van andere grote Franse steden, sinds maart moet ook Brussel er aan geloven.

We hebben er allemaal al eens op gevloekt: parkeerplaats vinden in een drukbezet stadscentrum, of aan dat vliegveld. En als we er dan één vinden, mogen we meteen snel één of ander orgaan aan een toevallige passant verkopen, want je auto enkele uren achterlaten kost al snel stukken van mensen. Kan dat niet eenvoudiger en beter? Welja, dacht Yoann Benhacoun en hij ging op zoek naar particulieren die een parkeerplaats of garage hadden die leeg stond. Of ze die toevallig niet wilden verhuren, met hem als tussenpersoon. En omdat ook hotels en bedrijven vaak over overtollige parking beschikken, trok hij ook hen mee in het bad.

Enter: Mobypark, dat zijn mosterd nadrukkelijk bij AirBNB haalt. “Ook ons businessmodel is dat van hen”, zegt woordvoerder Thibaud Herr. “We nemen een kleine commissie – 20 procent bij particulieren, rond de d30 procent bij hotels en bedrijven – op de verhuurprijs, en dat is het. Op die manier slagen we er in om 50 tot 70 procent goedkoper te zijn dan gangbare parkings in een drukke stad.”

Het is ondertussen drie jaar geleden dat Mobypark werd opgericht, en sindsdien heeft de start-up zich stilletjes verspreid over Europa. “We zijn begonnen in Parijs en Amsterdam, maar ondertussen zijn we aanwezig in Marseille, Toulouse en Lyon en werken we aan lancering in verschillende andere grote Franse steden”, somt Herr op. “Verder hebben we beginnende activiteit in Barcelona, het vliegveld van Bologna in Italië en dat van Karlsruhe in Duitsland en nu dus Brussel.”

Groeien moet stukje bij beetje, klinkt het. “Want het vraagt een grote inspanning vooraleer we in een stad van start kunnen gaan. We moeten eerst zelf op zoek naar overtollige parkeerplaatsen, en zo bouwen we via mond aan mondreclame langzamerhand een portefeuille op. In Parijs heeft het zo een jaar geduurd vooraleer we echt konden lanceren.”

Eenzelfde strategie moet voor gebruikers zorgen. “We hebben geen geld voor grote advertentiecampagnes, dus we doen het de start-upway: via sociale media, blogs, en vooral pers. In Toulouse is alles zo bijvoorbeeld heel snel verlopen omdat we veel aandacht in de lokale kranten hebben gekregen. Ondertussen kunnen we over heel Europa al een 3500 parkeerplaatsen aanbieden, en tellen we zo’n 25.000 gebruikers. Nu staat dus uitbreiding in Frankrijk op het plan, later willen we via partnerschappen ook in België groeien. Met wie? Dat is nog geheim, maar in Nederland werken we bijvoorbeeld samen met de ANWB, in Frankrijk met Accor Hotels. Het zal bij jullie in ongeveer dezelfde sectoren te zoeken zijn. Vanzelfsprekend willen we ook dat Duitsland op termijn voor de bijl gaat.”

Mobypark vond in de beginfase onderdak in het Amsterdamse start-up boosterproject, en het is ook daar dat Benhacoun een private investeerder vond die 600.000 startkapitaal ter beschikking stelde. “Vorig jaar hebben we dan een crowdfundingactie gehouden waarmee we hoopten 100.000 euro op te halen. Het publiek reageerde echter zo enthousiast dat we op 400.000 afklokten”, vertelt Herr. “Nu bekijken we of we verder kapitaal willen werven. We staan in elk geval open voor privé-investeerders of fondsen om te praten.”

Mobypark

Maatschappelijke zetel: Parijs

Aantal vennoten: 2

Op zoek naar bijkomend kapitaal?: Niet specifiek, maar men staat open voor gesprekken.

Website: www.mobypark.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content