Starter van de week: Plainsight helpt bedrijven meerwaarde te halen uit data

Het team van Plainsight, met de co-founders David Loos (derde van rechts) en Sander Allert (eerste van rechts). © Plainsight
Matthieu Van Steenkiste Freelance medewerker Data News

‘Data is het nieuwe goud’, hoor je wel eens. Bedrijven worstelen echter met de verwerking van al die informatie. De Oost-Vlaamse start-up Plainsight wil ondernemingen helpen meerwaarde te halen door hen daarbij te begeleiden.

Waarde halen uit data waar je sowieso op zit: dat is wat elk bedrijf vandaag probeert te bereiken. ‘Dat doe je via business intelligence, maar meer en meer ook via kunstmatige intelligentie’, zegt Plainsight-oprichter David Loos. ‘Zeker nu generatieve AI in de lift zit, en ook ingang vindt bij bedrijven. Om het lerend vermogen daarvan te voeden hebben we veel meer datapoints nodig, en dus ook manieren om die te verwerken.’

Plainsight wil bedrijven daar een dienst verlenen door hen als consultants te begeleiden en bij te staan. ‘Vaak gaat het om data uit verschillende systemen, zoals klassieke ERP- of CRM-pakketten’, vertelt co-founder Sander Allert. ‘Op basis daarvan distilleren we waardevolle use cases. Daarnaast doen we ook klassieke datawarehousing, waarop we dan business intelligence loslaten, of leren we organisaties zelfvoorzienend te worden als het gaat om het vergaren van inzichten. Self-service business intelligence, noemen we dat.’

Veelzijdig cloudsysteem

Voor zijn aanpak zweert Plainsight bij oplossingen als Microsoft Azure, OpenAI, Databricks en Power BI. ‘Zeker in Europa is Microsoft toch een van de veelzijdigste cloudsystemen’, klinkt het. ‘We werken graag met deze innovatieve tools.’

Met nog geen jaar actief, wist Plainsight toch al een mooi portfolio aan klanten binnen te halen. De start-up heeft een voet tussen de deur bij de VRT, Delhaize, Movianto uit de Walden Group, Schoenen Torfs, … Voor dat laatste bedrijf maakte Plainsight een model waarmee uit een grote hoeveelheden customer feedback toch snel en gemakkelijk inzichten kunnen worden opgediept. ‘We ontwikkelden daarvoor een tool waarmee je via simpele chatvragen kan graven tot de diepste datalaag’, klinkt het trots bij Allert.

Kennisgedreven

Klanten kiezen voor Plainsight vanwege de aanwezige know-how, zegt hij ook. ‘We zijn niet alleen erg kennisgedreven, maar verspreiden die kennis ook op een open manier kennis buiten het bedrijf. Onze medewerkers delen regelmatig hun kennis van data en analytics over de grenzen van organisaties heen. We organiseren ook regelmatig evenementen waar sprekers hun expertise delen over actuele onderwerpen in de wereld van data-analytics.’

Waar het schoentje wel wringt, is bij het aantrekken van voldoende personeel, geeft Loos toe. ‘Momenteel zijn we met veertien medewerkers, maar om onze doelstellingen te bereiken mogen dat er meer worden. Daarom beginnen we in september met een eigen academie om zelf toekomstige medewerkers op te leiden.’

Plainsight

Maatschappelijke zetel: Destelbergen

Aantal vennoten: 2

Financieel: Momenteel geen plannen

Website: Plainsight.pro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content