Startup: poply – “Ruining lives since 2015”

Het moet niet altijd zo ernstig, een start-up mag ook eens om te lachen zijn. Met de app Poply zorgen drie Brusselse twintigers ervoor dat je de smartphone van je vrienden zomaar geluidjes kunt laten maken. “Goal”?

“het moest inderdaad grappig, gemakkelijk, en vooral onmisbaar zijn”, lacht Eliott Duckers, wanneer we zijn app als “een beetje onnozel” samenvatten. Maar dat krijg je als je drie jonge marketeers, collega’s bij het bureau Evolutionland laat brainstormen. “Door de app te installeren, kun je de telefoon van vrienden die dat ook hebben gedaan plotseling geluidjes laten maken. We noemen het zelf “lazy texting”; je hoeft niet eens meer te lezen, je hoort dat “I’m late” dat je maat je vanuit zijn auto stuurt. Of “Goal” als jij de match niet kunt volgen, en hij wel.” Het ei van Columbus? “Je had natuurlijk de app Yo! die iets gelijkaardigs deed, maar dan enkel met de kreet “Yo!””, zegt de mede-oprichter, “wij bieden standaard een pakket van driehonderd mogelijke geluiden aan.”

“Ruining lives since 2015” leest de slogan op hun website dan ook treiterig. Want je zult maar in een vergadering zitten als je telefoon plots een luidkeelse kreet slaakt. Of onbedaarlijk begint te huilen. Duckers stelt gerust: “Je kunt de app perfect uitschakelen voor als het echt niet past. Of je zet hem gewoon op stil, natuurlijk.”

Een geintje, dus, maar schuift dat ook wel? Duckers heeft wel degelijk een verdienmodel voor ogen. “Er zal altijd een basispakket zijn dat gratis te gebruiken is, maar er is aan de app ook een shop verbonden waarin we themagebonden geluidspakketten zullen verkopen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan klanken uit een nieuwe film, of jingles van een televisiezender. En waarom zouden we bij de release van pakweg de nieuwe Stromaeplaat geen eigen Stromae-Poplygeluiden te koop kunnen aanbieden?”

Met een carrière bij een leidend marketingbedrijf hebben Duckers en zijn mede-vennoten dan ook de nodige contacten bij filmstudio’s en platenfirma’s om die droom eventueel waar te maken. Ook de werkgever gelooft er in, maar vond het toch een te persoonlijk project om onder zijn hoede te nemen. “En dus heeft hij zich aangediend als investeerder”, zegt Duckers: “hij heeft de 10.000 euro op tafel gelegd om de app te laten ontwikkelen en al wat onlinemarketing te doen. Daarmee konden we alvast een eerste versie lanceren die op twee weken tijd al zo’n tweeduizend gebruikers wist te verleiden. “We verwachten tegen het einde van de maand aan tienduizend downloads te geraken. Zeker omdat we binnenkort twee online-reclamespotjes lanceren, en ook de Androidversie binnenkort beschikbaar zal worden.”

En nu: de wereld? Stukje bij beetje, neemt Duckers zich voor. “Binnenkort lossen we een Nederlandstalig geluidspakket, en ook het Spaans staat in de steigers. In Japan hebben we eveneens de nodige contacten om snel van start te gaan. En zo zullen we land na land, taalgebied na taalgebied wel zien hoe het loopt. Voor volgend jaar heeft Evolutionland alvast een mooi nieuw investeringsbedrag neergeteld, waardoor we voorlopig geen extra kapitaalronde moeten houden. Niet dat we geen mooie voorstellen van kandidaat-investeerders hebben gekregen, maar we houden die boot minstens tot eind 2016 af.”

Poply

Maatschappelijke zetel: Brussel

Aantal vennoten: 4

Op zoek naar bijkomende investeringen? : Niet meteen

website:www.poplyapp.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content