Teamleader en Take Eat Easy zijn start-up en scale-up van het jaar

De Gentse crm-specialist Teamleader is op de Tech Startup Day in The Egg verkozen tot start-up van het jaar. De Brusselse koerierdienst voor warme maaltijden Take Eat Easy is de scale-up van het jaar, Foodpairing het meest disruptieve bedrijfje, en het Limburgse Cr3do mag zich de strafste start-up uit de studentengemeenschap noemen.

Startups.be reikte donderdag voor het eerst awards uit aan start-ups die het voorbije jaar een opvallend parcours hebben gereden. Een gespecialiseerde jury (Omar Mohout, Béatrice De Mahieu, Simon Alexandre, Frederik Tibau en Jean Zurstrassen) stelde een shortlist samen in vier categorieën, en het was de community die de uiteindelijke winnaar bepaalde. In totaal brachten 3.631 mensen een stem uit.

“We organiseren deze awards om ons Belgisch talent te vieren en in de kijker te plaatsen”, legt Yonca Braeckman van Startups.be uit. “Als Belgen zijn we vaak te bescheiden over onze prestaties, terwijl we trots mogen zijn op ons ‘zelfgekweekt’ tech talent.”

Teamleader en Take Eat Easy gaan met de hoofdprijzen lopen en mogen zich respectievelijk de start-up en de scale-up van het jaar noemen. Teamleader kennen we als het bedrijfje dat hoge ogen gooit met zijn gebruiksvriendelijke crm-software, en dat al 2,5 miljoen euro kon ophalen bij Fortino, het fonds van voormalig Telenet-topman Duco Sickinghe.

Scale-up Take Eat Easy kon vorig jaar liefst 16 miljoen euro ophalen bij de Duitse company builder Rocket Internet (het bedrijf achter onder andere Zalando) en enkele Angelsaksische fondsen. De specialist in de levering van maaltijden aan huis is momenteel actief in enkele Belgische, Franse en Spaanse steden, en heeft net een vestiging in Londen geopend.

Teamleader (36 procent van de stemmen) haalde het van Menu Next Door (24 procent), Playpass (15 procent), Ticto (12 procent) en Andaman7 (13 procent). Take Eat Easy (43 procent) werd – ruim – verkozen boven Collibra (14 procent), Edebex (9 procent), Awingu (12 procent) en Trendminer (22 procent).

Disruptief idee

In de categorie Disruptive Innovation of the Year kozen de mensen die een stem uitbrachten voor Foodpairing, de veelbesproken Brugse start-up die combinaties suggereert van diner en drank op basis van algoritmes, en die onlangs een kantoor opende in New York. Twee van de vier winnaars werken dus rond food: Belgischer kan nauwelijks.

Foodpairing (31 procent van de stemmen) werd op de hielen gezeten door het Leuvense Datacamp (29 procent van de stemmen), een start-up die succes oogst met zijn online lessen over data-analyse. Restore (13 procent), iBeezi (12 procent) en Epeas (15 procent) vervolledigen de top 5 in deze categorie.

De vierde en laatste prijs, die voor student start-up of the year, werd binnengehaald door het Limburgse Cr3do (of ‘Creating 3D Objects’), een bedrijfje dat 3D-printen toegankelijk wil maken voor KMO’s. Cr3do geeft advies over welk materiaal en welke technologie bedrijven kunnen gebruiken bij 3D-printing, kan voor hen de 3D-tekeningen maken én de producten printen.

Cr3do haalde het met 32 procent van de stemmen van de Leuvense event-app Eventigrate (die een mooie 27 procent van de stemmen achter zich verzamelde), NoteCampus (18 procent), Sharepaths (13 procent) en EVAPP (10 procent).

Match IT

Onder de prijzen die de laureaten wonnen een zitje bij Belcham in New York, groeiondersteuning door Ernst & Young, de mogelijkheid om te pitchen op het gloednieuwe Match IT-jobevent van Data News, een begeleid tripje naar London en tal van coaching-sessies.

Met meer dan duizend bezoekers op de Tech Startup Day in The Egg mag er trouwens gerust over een recordeditie worden gesproken. Onder meer vice premier Alexander De Croo (Open VLD), Omar Mohout (Sirris), Bart Van der Roost (Gustaf), Karen Boers (Startups.be), David Dab (ING), Frank Maene (Volta Ventures), Bruno Lowagie (iText) en Georges Caron (Keemotion) gaven een workshop of een keynote op het event.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content