Unifly lanceert nummerplaat voor drones

Unifly heeft BLIP voorgesteld, het elektronisch equivalent van een nummerplaat, waarmee men de identiteit van een dronegebruiker onmiddellijk kan verifiëren. “BLIP is een wereldprimeur”, zegt Koen Meuleman, medeoprichter van Unifly.

Agoria, EUKA en DronePort brachten de Belgische ontwikkelaars en leveranciers van dronetechnologie bij elkaar. Net zoals met een gewone nummerplaat kunnen de autoriteiten BLIP raadplegen en via een app direct verbinding maken met drones in de omgeving. De tracking verloopt via het gsm-netwerk. Autoriteiten kunnen zo dus achterhalen wie er vliegt, waar men vliegt en of dat toegelaten is.

“BLIP is het eerste product in zijn soort wereldwijd. Unifly is immers het eerste bedrijf ter wereld dat een tracker en e-Identification toestel heeft ontwikkeld dat voldoet aan de noden van de dronepiloten én aan de nieuwe Europese wetgeving”, zegt Koen Meuleman, medeoprichter van Unifly. Het toestel is ook aangepast aan de noden van het droneverkeer. “In de lucht zijn drones onderhevig aan extreme omstandigheden, bijvoorbeeld qua temperatuur. Ons toestel is volledig autonoom en afgesloten van de buitenwereld. Dat maakt het enorm robuust”, legt Meuleman uit. “Die betrouwbaarheid is enorm belangrijk en dat maakt BLIP een revolutionaire stap voorwaarts in de veilige, schaalbare integratie van dronetechnologie in ons dagelijks leven.”

Zo ziet BLIP er uit op een drone.
Zo ziet BLIP er uit op een drone.© Unifly

BLIP zelf weegt zo’n 140 gram, al heeft Unifly wel de ambitie op termijn lichtere versies uit te brengen. De bedoeling is om het as-a-service aan te bieden voor ongeveer 15 euro per maand. De tracker is voor alle duidelijkheid niet het wettelijke equivalent van een nummerplaat, maar de Europese dronewetgeving verplicht wel een zekere identificatie van professionele drones. Unifly wil met haar oplossing het zowel voor hulpdiensten als omwonenden gemakkelijker maken.

“Vaak zien omwonenden een drone vliegen en bellen ze daarvoor naar de politie. Die moet dat dan zelf komen vaststellen en de piloot vinden. Dat kost tijd en geld en dat kan digitaal veel eenvoudiger,” zegt Ellen Malfliet, chief marketing officer bij Unifly.

Om een drone te identificeren is er een app waarmee onder meer de politiediensten de drone en zijn eigenaar kunnen nagaan en meteen kunnen controleren of een vlucht is toegelaten. Op termijn denkt Unifly ook aan een vereenvoudigde versie van die app zodat burgers kunnen nagaan of een drone in hun buurt is toegelaten. Maar die zal dan bijvoorbeeld niet de identiteit van de piloot bevatten.”

Partner Content