Volta Ventures investeert in Amsterdamse start-up LookLive

© LookLive
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Volta Ventures investeert samen met Liberty Global 2 miljoen euro in de Nederlandse big data start-up LookLive. Het betreft de eerste buitenlandse investering voor het Belgische kapitaalfonds.

LookLive heeft een ‘big data’-toepassing ontwikkeld die producten zoals kleren, schoenen en accessoires in tv-series en op foto’s identificeert. Het programma koppelt die informatie aan een e-commerce module, waardoor geïnteresseerde kijkers de producten meteen kunnen aankopen.

Stel dat je wil weten van welke designer de jurk is die Claire Underwood draagt in House of Cards, dan kan je dat met de hulp van LookLive gemakkelijk uitdokteren, én kan je die jurk in theorie meteen aankopen.

Momenteel is het al mogelijk om gegevens van een tiental Amerikaanse programma’s te raadplegen. Reeksen als House of Cards, The Big Bang Theory en Keeping Up With The Kardashians werden al volledig opgenomen in de database, net als de garderobes van bekende medemensen als Kanye West, Cristiano Ronaldo en Kate Middleton.

Niet dat de app zich beperkt tot kledij en schoenen. Straks worden ook meubels, auto’s achtergrondmuziek en zelfs vakantiebestemmingen in de database opgenomen. Dat is niet alleen interessant voor televisiekijkers, maar opent ook interessante perspectieven voor adverteerders en televisiebedrijven.

Liberty Global (het Amerikaanse bedrijf achter Telenet) en het Belgische kapitaalfonds Volta Ventures zien alvast brood in de toepassing, en steken samen twee miljoen euro in het project (elk één miljoen euro).

“Er spelen verschillende dingen”, legt Frank Maene van Volta Ventures uit. “Het team is top, met mensen die overkomen van Liberty Global, Amazon en Hives, én het potentieel voor de app is enorm.”

Maene doelt niet alleen op het feit dat de toepassing consumenten aanspreekt, maar oppert dat ook operatoren en broadcastbedrijven zoals Telenet de app goed kunnen gebruiken.

“Er wordt momenteel volop geëxperimenteerd met reclame achter de pauzeknop (‘breakvertising’), wel, waarom zou je het niet mogelijk maken om LookLive achter die knop te steken en de muziek en kledij uit de reeks die je aan het bekijken bent beschikbaar te maken?”

De LookLive-app zou zowel via de digicorder als via apps en websites toegankelijk zijn.

Eerste buitenlandse investering

Volta Ventures is een Belgisch durfkapitaalfonds dat veelbelovende internet- en softwarebedrijven in een vroeg stadium van kapitaal voorziet. Vijfentwintig voornamelijk Belgische business angels schaarden zich een tijdje geleden achter het initiatief dat uit de blokken schoot met 42 miljoen euro in de portfolio, maar intussen al afklokt op 55 miljoen euro.

LookLive is de eerste buitenlandse investering voor het fonds. Eerder werd er al geld vrijgemaakt voor de Belgische starters Beatswitch en Sentiance.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content