Belg heeft vooral vragen over garantie op ICT-producten

. © BELGA

De Economische inspectie binnen de federale overheidsdienst Economie, K.M.O, Middenstand en Energie heeft in 2014 1.385 klachten en vragen van consumenten gekregen over de garantieregeling. Meer dan een derde van de dossiers handelt over ICT-artikelen.

“In elk van de 1.385 gevallen krijgt de consument een antwoord of wordt hij doorverwezen naar de bevoegde ombudsdienst”, zegt Koen Colpaert, woordvoerder van minister voor Consumentenzaken Kris Peeters woensdag. In 92 gevallen werd er geen vergelijk gevonden tussen handelaar en consument en kwam de zaak voor de rechtbank.

Het aantal klachten en vragen steeg gevoelig ten opzichte van 2013, toen de inspectie 955 dossiers behandelde. “De toename van het aantal klachten en vragen is toe te schrijven aan een meer bewuste consument, die bovendien sneller de weg vindt naar de inspecie omdat deze beter gekend is”, zegt Colpaert. In hoeveel gevallen de consument gelijk krijgt, kan Colpaert niet zeggen omdat de centrale ombudsdienst van de Economische inspectie pas sinds 1 juni van dit jaar bestaat.

Wel werden er 92 zaken doorverwezen naar de rechtbank. “De boetes die een rechtbank in dit soort zaken uitspreekt, kunnen oplopen tot 60.000 euro”, geeft de woordvoerder nog mee. Naast ICT-artikelen (535), gingen de meeste vragen en klachten van consumenten over nieuwe of tweedehands voertuigen (182) en meubelen (135).

Elke consument heeft recht op twee jaar wettelijke garantie. Tijdens de eerste zes maanden heeft de consument “áltijd recht op een herstel of vervanging”. Daarna is het aan de consument om het defect aan te tonen”, geeft de minister in zijn persmededeling nog mee. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content