Belg vertrouwt betalen via smartphone nog te weinig
De bankkaart met pincode blijft met voorsprong het populairste betaalmiddel in België. Dat blijkt uit het Bancontact Betaalonderzoek 2017. Nog maar 1 procent van alle Bancontact-betalingen in ons land gebeuren mobiel.
Op het vlak van betalen is de Belg nog een gewoontedier. Eén op de twee Belgen betaalt haast altijd op dezelfde manier. De Bancontact-kaart met pincode blijft met een straatlengte voorsprong het populairste betaalmiddel bij onze landgenoten (64 procent). Met een veel kleiner percentage volgt cash (13 procent).
Cash verliest vooral bij jonge consumenten aan populariteit. Liefst 77 procent van de 18- tot 34-jarigen in ons land geeft aan dat ze vaak weinig of geen cash op zak hebben. Dat blijkt uit een online enquête die in september werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX bij 1.000 Belgen, in opdracht van Bancontact. Het onderzoek zal voortaan elk jaar herhaald worden om de evolutie van het Belgische betalen in kaart te brengen.
Hoewel nog maar 1 procent van alle Bancontact-betalingen in ons land mobiel gebeurt, is betalen via smartphone wel in opmars. Over heel 2016 registreerde Bancontact 3,5 miljoen transacties via zijn gratis app, dit jaar waren dat er al 1 miljoen per maand. De helft (53%) van de ondervraagde Belgen meent vaker mobiel te zullen betalen (met pincode).
Staat veiligheid gelijk aan pincode?
De factor die de grote doorbraak van mobiel en contactloos betalen nog in de weg staat, is de perceptie over veiligheid. In de hoofden van de Belgen is veiligheid nog altijd synoniem met de pincode, een stap die bij mobiel en contactloos betalen niet altijd nodig is. Ruim 8 op de 10 Belgen vinden dat je verplicht altijd een pincode zou moeten ingeven als je niet cash betaalt. Tegelijk gebruikt zowat de helft van de Belgen (47 procent) al jaren dezelfde pincode voor al hun betaalkaarten.
“Bij betalingen met kaart en pincode voer je nog zelf een controlehandeling uit. Je hebt het gevoel dat je alles in de hand hebt. Bij de nieuwste betaaltechnologieën zijn de veiligheidsmechanismen niet langer zichtbaar en zitten ze in het systeem zelf ingebouwd. De verantwoordelijkheid verschuift volledig naar de banken en/of de kaartoperatoren. Dat vergt een psychologische aanpassing van de gebruikers, zeker als die al wat ouder zijn”, legt Nicolas Van Zeebroeck, professor Innovation & Digital Business aan de Brusselse Solvay School, uit.
Amper 3 op de 10 Belgen (31 procent) denken dat mobiel of contactloos betalen even veilig is als de ‘klassieke’ betaalmethodes. Zij die er zelf al mee in aanraking kwamen, zijn vaker positief. Bij mensen die een betaalapp gebruiken gaat het om 46%, bij mensen die al contactloos betaalden zelfs om 55%.
De bezorgdheid is onterecht, benadrukken technologische experts. “Nieuwe betaaltechnologieën bieden zoveel extra beveiligingsopties,dat het veiligheidsaspect niet langer een punt is”, zegt tech-ondernemer Peter Hinssen. Ook Nicolas van Zeebroeck stelt dat de beveiliging van mobiele of contactloze transacties van hoog niveau is.
Hoe jonger de Belg, hoe praktischer hij mobiel betalen vindt. De nieuwe generaties zullen het betalen van binnenuit veranderen, voorspelt Peter Hinssen. “Banken krijgen nu stilaan een nieuwe lichting klanten over de vloer die heel vertrouwd zijn met de app-economie. Hier ligt volgens mij een heel mooie kans om een nieuw gedragspatroon aan te kweken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier