Belg wil niet betalen voor apps

Pieterjan Van Leemputten

Minder dan één op vier Belgische smartphone- en tabletgebruikers wil betalen voor een app. Maar ook met reclameboodschappen moet voorzichtig worden omgesprongen.

Minder dan één op vier Belgische smartphone- en tabletgebruikers wil betalen voor een app. Maar ook met reclameboodschappen moet voorzichtig worden omgesprongen.

Een enquête van iVox bij duizend Belgen in opdracht van app-ontwikkelaar Tapptic werpt een interessant licht op de manier waarop Belgen hun apps gebruiken. Zo doet zestig procent van de gebruikers het met minder dan vijftien apps. Zeven procent installeert zelfs geen extra toepassingen.

Wie zijn app toch geïnstalleerd wil zien, kan maar beter relevant blijven. “Interne audits tonen aan dat 90% van de geïnstalleerde apps binnen een periode van 90 dagen worden verwijderd”, zegt Christophe Chatillon van Tapptic. “Hiervoor zijn diverse redenen: verlies van belangstelling door de gebruiker, het ontbreken van updates door de opdrachtgever, problemen met de werking van de app… ”

Betalen Vs. reclame

Het juiste verdienmodel vinden voor apps is niet eenvoudig, zo blijkt uit de resultaten. Slechts 22,1 procent van de respondenten is bereid te betalen voor een app. 71,1 procent van alle geïnstalleerde apps zijn gratis.

Maar dat wil niet zeggen dat de consument zomaar reclame slikt. Gebruikers staan uitgesproken negatief ten opzichte van reclame in een app. Advertenties die echt opdringerig zijn zoals pushberichten, gepersonaliseerde- of locatiegebaseerde meldingen worden door 75 procent van de gebruikers geweigerd.

Als een smartphone- of tabletgebruiker dan toch kiest voor een betaalde app, dan is de mening van vrienden of familie in 47,6 procent van de gevallen doorslaggevend. Ook artikels in de media of een hoge score in de app store spelen mee. Slechts zeven procent geeft aan dat ze overtuigd zijn door een advertentie.


Over mobiel betalen zelf zijn de meningen zeer verdeeld, ook tussen Vlaanderen en Wallonië. In Vlaanderen staat 53,3 procent positief ten opzichte van betalen met een smartphone. In Wallonië staat 58,9 procent er negatief tegenover.


Android Vs iOS
Het onderzoek werpt ook een interessant zicht op de verhoudingen op de Belgische markt. Zo heeft 24,1 procent van de smartphonebezitters een iPhone tegenover 52,4 procent op Android en 9,2 procent op Windows Phone of Windows Mobile. Blackberry bekoort nog vier procent van de markt.

Bij tablets is de verhouding anders. hier beschikt 45,4 procent van de tabletbezitters over een iPad ten opzichte van 44,1 procent op Android. Hier kunnen toestellen op Windows 2,6 procent gebruikers overtuigen. BlackBerry tablets zijn goed voor 0,1 procent van de markt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content