Belgacom beperkt dienstenportfolio voor bedrijven

De Belgacom Enterprise Unit wil zijn aanbod beperken tot vijf strategische diensten. Tegelijk wil het ook de internationale aanwezigheid van Telindus verminderen. Dat zegt executive vice president Michel De Coster.

De Belgacom Enterprise Unit wil zijn aanbod beperken tot vijf strategische diensten. Tegelijk wil het ook de internationale aanwezigheid van Telindus verminderen. Dat zegt executive vice president Michel De Coster.

De Enterprise Unit is met zijn ruim 2,7 miljard euro omzet de grootste afdeling van Belgacom. In de eerste zes maanden van dit jaar nam die omzet met 1,8 procent af tot 1,365 miljard euro, grotendeels wegens regelgevende ingrepen. “Die nemen een grotere hap uit de inkomsten dan ik dacht. Om dat te compenseren moeten we met meer dan 10 procent groeien,” vertelt Michel De Coster, die sinds begin juni aan boord is bij Belgacom. De Coster wil het porfolio beperken tot vijf strategische diensten: wan, lan, security, unified communications en connectivity. “Het wordt moeilijk als een klant je vraagt om een crm-oplossing te bieden in Spanje of Italië.”

Ook geografisch wil Michel De Coster het aantal landen beperken waar Belgacom aanwezig is met een entiteit. Concreet gaat dat natuurlijk over de internationale takken van Telindus. Welke landen dichtgaan is nog niet duidelijk. “We willen diensten aanbieden in de negen grote landen van de Europese Unie, onder andere in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. We moeten daarvoor niet noodzakelijk rechtstreeks aanwezig zijn in die landen, maar kunnen met partners werken. Veelal gaat het dan om incumbants.” Dat zijn de nationale dominante operatoren. “Concreet wil dat zeggen dat we bijvoorbeeld Fortis niet overal zullen kunnen volgen, in Tjechië bijvoorbeeld.”

Michel De Coster wil met Belgacom ook niet op de grote multinationals zoals Shell of Unilever mikken, maar op de laag net eronder.

De plannen worden nu maandag voorgesteld aan het Belgacom Management Committee. Tegen het eerste kwartaal van 2009 wil Michel De Coster resultaten. In tegenstelling tot BT, waar soms dagen gepalaverd wordt over de naam van een strategisch project, is er bij Belgacom nog geen naam voor de opdracht. Met een mooie term wordt gesproken over ‘accelerating repositioning’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content