Belgacom biedt ‘naked’ adsl en ip telefonie
Belgacom biedt voor het eerst ‘naked’ adsl diensten, een breedbandverbinding zonder telefoonabonnement. En het is met I-talk dan toch met ip-telefonie van start gegaan, zij het in een ‘soft launch’. Het vreest wellicht een rampscanario zoals bij KPN in Nederland.
Vorige week nog kondigde Scarlet aan dat het breedband adsl aanbiedt zonder dat klanten een Belgacom telefoonabonnement moeten nemen. Amper een week later heeft Belgacom ook zijn ‘naked’ dsl dienst uit de lade opgediept. Abonnees hoeven dus niet langer elke maand 17,5 euro neer te tellen voor hun telefoonabonnement.De krant De Standaard, die het nieuws vandaag uitbrengt, vertelt wel dat Belgacom voorzichtig blijft en er geen grote promotie voor maakt. Breedbandklanten die hun telefoonabonnement opzetten moeten 6,2 euro administratiekosten betalen. Vreemd dat je moet betalen om een dienst op te zeggen, ook dat is een primeur voor Belgacom.Nieuw is ook dat de dominante operator bijna een jaar na de eerste aankondiging uitpakt met ip-telefonie onder de naam ‘I-talk’. Het is niet officieel aangekondigd, maar de ip-telefoniedienst staat wel op de website, hoewel het even zoeken is:[http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/dynamic/product.jsp?dcrName=hbs_italk_classic]Belgacom test de dienst intern reeds sinds september vorig jaar met zo’n 500 gebruikers.Je kan het analoge telefoontoestel gewoon inpluggen in de dsl-modem (als die tenminste compatibel is). Belgacom heeft drie formules: voor de I-talk Classic betaal je 6,5 euro per maand, waarin een uur gratis bellen inbegrepen is. Bellen naar een vaste Belgacomlijn kost dan 10 cent, plus een interconnectiekost van 5 cent. De I-talk no limit kost 17,5 euro per maand (precies hetzelfde bedrag als het gewone telefoonabonnement dus), maar je kan ongelimiteerd bellen. I-Talk happy Time kost 15 euro en je belt gratis naar Belgacomlijnen in de daluren.Rampscenario bij KPNBelgacom houdt het erbij dat het een softlaunch is, een ‘uitgebreidere test’. Het vreest wellicht een scenario zoals bij de Nederlandse buren. KPN haalde voor zijn gelijkaardige dienst ‘InternetPlusBellen vorig jaar meer dan een half miljoen klanten binnen, maar het regent klachten over installatieproblemen, slechte kwaliteit, onderbroken gesprekken en een onbereikbare helpdesk. De Nederlandse operator heeft ter compensatie nu twee maanden gratis bellen aangeboden aan de klanten van InternetPlusBellen.Volgens ‘Nieuwsbrief ‘Breedband’ is de promotie inmiddels stopgezet en is het aantal verkochte aansluitingen per week teruggebracht van 20.000 naar 10.000 tot 15.000. Het aantal installateurs is verhoogd van 350 naar 440 en het callcenterpersoneel is uitgebreid van 800 naar 1000 werknemers. KPN blijft erbij dat de klachten beperkt zijn tot 5 procent van de klanten. Maar de consumentenbond dreigt met juridische acties als KPN niet snel een einde maakt aan de problemen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier