Belgacom gebruikt Digital Media Store voor verspreiding digitale content

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Belgacom gaat de ‘Digital Media Store’ van Alcatel-Lucent gebruiken voor het verkopen, verspreiden en beheren van digitale entertainment diensten. “Telco’s, isp’s en andere content-aggregatoren kunnen dankzij ons platform sneller de digitale mediamarkt betreden”, zegt Nora Maene van Alcatel-Lucent. De Digital Media Store (DMS) is een end-to-end oplossing voor het leveren van digitale media zoals muziek, apps, video of games op geconnecteerde toestellen zoals smartphones, tablets, pc’s en televisietoestellen. In tegenstelling tot eerdere content management systemen van Alcatel-Lucent, waar er enkel een back-end geleverd werd, wordt er bij de DMS dus ook voorzien in een front-end gebruikersinterface.

Belgacom gaat de ‘Digital Media Store’ van Alcatel-Lucent gebruiken voor het verkopen, verspreiden en beheren van digitale entertainment diensten. “Telco’s, isp’s en andere content-aggregatoren kunnen dankzij ons platform sneller de digitale mediamarkt betreden”, zegt Nora Maene van Alcatel-Lucent. De Digital Media Store (DMS) is een end-to-end oplossing voor het leveren van digitale media zoals muziek, apps, video of games op geconnecteerde toestellen zoals smartphones, tablets, pc’s en televisietoestellen. In tegenstelling tot eerdere content management systemen van Alcatel-Lucent, waar er enkel een back-end geleverd werd, wordt er bij de DMS dus ook voorzien in een front-end gebruikersinterface.

“De toepassing wordt aangeboden als clouddienst of als ‘on premise’-model”, aldus digital media marketingverantwoordelijke Nora Maene van Alcatel-Lucent, “en de klant heeft de keuze: ofwel bouwen we zelf een soort van ‘white label’-winkel waarin wij onder meer muziek, apps en e-boeken beschikbaar stellen, ofwel personaliseert de klant de store, en levert hij zelf de content.”

In het geval van Belgacom wordt er voor die laatste optie gekozen. “Belgacom gaat voor een on-premise-model waarbij het bedrijf verantwoordelijk is voor de content”, bevestigt Maene. “Dat is logisch, want de telco heeft al heel wat contracten met content leveranciers onderhandeld. En legacy partnerships kunnen gemakkelijk overgenomen worden in de Digital Media Store. De operator heeft ook laten verstaan dat hij hij het platform zal gebruiken voor het beheer en de verspreiding van verschillende contenttypes, dus niet enkel video, maar ook games en apps.”

Alcatel-Lucent omschrijft zijn DMS als een ‘one-stop-shop’ die traditionele service providers omtovert in volwaardige entertainmentboeren. Dankzij de talrijke merchandising- en marketingmogelijkheden (zoals aanbevelingen, promotiepakketten, marktsegmentatie, prijsdifferentiatie en abonnementen) kan de store de inkomsten voor diverse soorten digitale content flink verhogen.

Die content wordt dus niet alleen afgestemd op de netwerktoegang en de kenmerken van het toestel, maar ook op het profiel, de locatie en de voorkeur van de gebruiker. Het eindresultaat moet dan ‘persoonlijk digitaal entertainment’ zijn, op maat van de consument.

Belgacom zal de Digital Media Store van Alcatel-Lucent in de komende weken en maanden uitrollen voor zijn klanten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content