Belgacom gooit met verwijten naar BIPT

Belgacom roept het BIPT nogmaals op om “ernstig werk te maken van een correcte analyse van de Belgische breedbandmarkt”. Volgens Belgacom houdt de regulator geen rekening met de nieuwe Europese Aanbeveling die nu reeds van kracht is. De eis om het vdsl2-netwerk open te stellen is bijgevolg “een absurde beslissing gebaseerd op een totaal foutieve analyse” klinkt het uitermate scherp.

Belgacom roept het BIPT nogmaals op om “ernstig werk te maken van een correcte analyse van de Belgische breedbandmarkt”. Volgens Belgacom houdt de regulator geen rekening met de nieuwe Europese Aanbeveling die nu reeds van kracht is. De eis om het vdsl2-netwerk open te stellen is bijgevolg “een absurde beslissing gebaseerd op een totaal foutieve analyse” klinkt het uitermate scherp.

Een verontwaardigde Patrice d’Oultremont, vice-president regulatory bij Belgacom, windt er geen doekjes om: “Belgacom is niet van plan om regelgeving te aanvaarden die niet beantwoordt aan de realiteit van het huidige landschap. De analyse van het BIPT is gebaseerd op nationale cijfers, terwijl er grote geografische verschillen bestaan tussen de gemeenschappen. Als je de retailmarkt van breedbandinternet bekijkt, dan haalt Belgacom inderdaad 45% van de koek binnen, terwijl internet via de kabel zo’n 40% bedraagt. De alternatieve (adsl-)operatoren zijn goed voor 15%. Maar waar het BIPT compleet aan voorbij gaat, is dat in Vlaanderen een totaal andere situatie bestaat. Daar is Telenet de marktleider met 52%. Belgacom volgt met 36% marktaandeel en de rest wordt verdeeld onder de alternatieve operatoren. Het is het marktaandeel van Wallonië/Brussel (58%) dat Belgacom toch tot de nationaal grootste operator maakt.”

Dat het vdsl2-netwerk om deze reden opengesteld moet worden, is volgens d’Oultremont helemaal onterecht: “Vdsl2 was voor ons een risicovolle investering (meer dan 377 miljoen), die wij in de eerste plaats gemaakt hebben om volwaardig te kunnen concurreren met televisie via de kabel. Was er geen monopolie op de kabel geweest, dan hadden wij die investering gewoon niet moeten doen. En toch zouden alternatieve operatoren nu van ons nieuw netwerk gebruik moeten kunnen maken om sneller breedbandinternet aan te bieden?”

Concreet hoopt Belgacom nog dat het BIPT zijn huiswerk opnieuw zal maken, maar houdt de historische operator er wel al duidelijk rekening mee dat in januari volgend jaar de definitieve beslissing negatief kan uitdraaien voor hen. “In dat geval zullen wij zeker overwegen om in beroep te gaan en opschorting te vragen”, zegt Francky De Coninck, director regulatory affairs die meteen nog een ander heikel punt aankaart: “Het BIPT maakt ons vleugellam wat de prijssettings op retailniveau betreft. Telenet hoeft echter geen verantwoording af te leggen wat prijskeuze betreft. Nochtans zijn zij wel de dominante speler op de Vlaamse internet- én tv-markt. Wat televisie betreft zit Belgacom op nog geen 5% marktaandeel in Vlaanderen, dus zijn wij de challenger. En uitgerekend die wordt gereguleerd?”

“Telenet is de blinde vlek in de huidige regulering”, klaagt d’Oultremont. “Dat is altijd al zo geweest. Toen de Europese Unie in 2000 de lokale lus ontbundelde, was er geen sprake van kabel. In de EU waren gewoon te weinig landen waar kabel al zo ver ontwikkeld was, als in België.” “Maar in de nieuwe Europese Aanbeveling is de mogelijkheid wel degelijk ingebouwd om gelijke welke technologie in de marktdefinitie op te nemen”, vervolgt De Coninck die het BIPT zelfs een hypocriete houding verwijt. “Men heeft het daar al 4 à 5 jaar over de concurrentiedruk van kabel. En nu men de kans heeft er iets aan te doen, gebeurt er weer niets.”

Volgens De Coninck spelen er ook politieke motieven mee. “Televisie valt onder de bevoegdheid van de Gemeenschappen. Internet voor het grootste deel ook, enkel e-mail valt strikt gezien onder de federale bevoegdheden. Ondertussen is er sinds eind september wel een samenwerkingsakkoord, maar feit blijft dat de gemeenschapsregulatoren CSA, VRM en Medina maar weinig in de pap te brokken hebben. Door gebrek aan mankracht, tijd en expertise zijn die echter niet in staat om ontwerpbeslissingen te maken, en worden hun raadgevingen door het BIPT in de wind geslagen.” Belgacom laat ook uitschijnen dat het BIPT misschien wel met een existentieel probleem te kampen krijgt, wanneer het zou beslissen om de markt regionaal in plaats van nationaal te analyseren. Want welke rol is er dan nog weggelegd voor een federale regulator? Kortom: een echte histoire belge…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content