Belgacom lijdt minder dan verwacht onder daling terminatietarieven

Proximus zal dit jaar zijn operationele bedrijfskasstroom (ebitda) met 3 miljoen euro zien dalen als gevolg van de jongste herziening van de terminatietarieven. Dat zei financieel directeur Ray Stewart vanmorgen op een analistendag.

Proximus zal dit jaar zijn operationele bedrijfskasstroom (ebitda) met 3 miljoen euro zien dalen als gevolg van de jongste herziening van de terminatietarieven. Dat zei financieel directeur Ray Stewart vanmorgen op een analistendag.

De omzet zal 35 miljoen euro lager uitkomen. Voordat het hof van beroep van Brussel de vorige terminatietarieven op 4 april schorste, had Belgacom voor dit jaar nog een stijging van zijn mobiele ebitda met 14 miljoen euro vooropgesteld. Voor Siddy Jobe, de telecom en ICT-analist van Bank Degroof, is de neerwaartse herziening met 3 miljoen minder ernstig dan verwacht.

Belgacom als groep had vorig jaar een ebitda van meer dan 2 miljard euro.

Belgacom verschafte verder uitleg over de wijzigingen in zijn rapportering die dit jaar ingaan. In plaats van toelichting bij de vaste, mobiele en ict-activiteiten, krijgen we voortaan informatie over de segmenten “consument”, “zakelijk”, “service delivery engine” (netwerk, diensten voor operatoren en ICT) en tenslotte “staf en support”. De verandering was onvermijdelijk omdat Belgacom meer en meer gecombineerde diensten aanbiedt.Financieel directeur Ray Stewart beloofde meer inzicht in de bedrijfsdynamiek van Belgacom en dat gaf hij ook.

Voor het eerst krijgen we hoogte van de zuivere consumentenmarkt van Belgacom. Voordien was die altijd samengenomen met het “soho”-segment van heel kleine ondernemingen en zelfstandigen.

Toegepast op de cijfers voor 2007 toont de nieuwe rapportering een paar interessante feiten: – Belgacom had eind 2007 maar 817.000 snelle internetlijnen bij consumenten, tegen 420.000 bij bedrijven. Dat onderstreept de dominantie van Telenet bij consumenten en van Belgacom bij bedrijven. Telenet gaf vorig jaar 844.000 internetabonnementen op (alleen in Vlaanderen dus) in zijn consumentensegment. Maar Telenet rekent daar bedrijven tot en met 4 werknemers bij. Omdat de cijfers van zijn concurrenten niet geheel vergelijkbaar zijn, geeft Belgacom ook geen opsplitsing in marktaandelen. Telenet had slechts 29.000 internetverbindingen bij grotere bedrijven. – Het consumentensegment bij Belgacom is winstgevender dan het zakelijke segment. Belgacom haalt een bedrijfswinstmarge van 49,2% op consumenten en van 46,5% op bedrijven. Nochtans haalt Belgacom meer omzet (2,775 miljard euro) bij bedrijven dan bij consumenten (2,231 miljard euro).

– Belgacom verliest, wellicht niet onverwacht, veel meer vaste lijnen bij consumenten dan bij bedrijven. Vorig jaar 176.000 (7,1%) tegen 35.000 (2,2%). Maar qua omzet uit spraak haalt Belgacom maar 22 euro per maand bij consumenten, tegen 33,6 bij bedrijven.

– Proximus heeft 1,038 miljoen zakelijke klanten die over 2007 gemiddeld 67,9 euro per maand uitgaven. Het verloop onder die klanten was maar 8,9%. Onder consumenten telde Proximus daarentegen 3,582 miljoen klanten die gemiddeld 25,2 euro per maand uitgaven. Het verloop daar was 17,6%.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content