Belgacom overweegt overdracht van sociale tariefklanten

Na veel geharrewar bevestigde Belgacom gisteravond – nog altijd in omfloerste bewoordingen – dat het een overdracht van klanten die sociale tarieven krijgen naar andere operatoren overweegt. De telecomreus zegt met “veel partijen” te praten, maar Base is alvast expliciet overnamekandidaat.

Na veel geharrewar bevestigde Belgacom gisteravond – nog altijd in omfloerste bewoordingen – dat het een overdracht van klanten die sociale tarieven krijgen naar andere operatoren overweegt. De telecomreus zegt met “veel partijen” te praten, maar Base is alvast expliciet overnamekandidaat.

Lichte paniek bij de pr-afdeling van Belgacom gisteravond. Base stelde dat Belgacom wilde onderhandelen over de verkoop van klanten van sociale tarieven. Daarop reageerde Belgacom heftig dat onderhandelingen geen optie zijn, want dat het bedrijf “geen klanten kan verkopen, aangezien de klant zelf kiest”. Waarna Base doodleuk een brief van Belgacom-ceo Didier Bellens van 25 maart 2008 citeerde waarin hij aangaf “te willen praten over een overdracht van de Belgacom sociale tariefklanten aan Base onder voorwaarde van een non-disclosure overeenkomst”. Waarop Belgacom vervolgens toch de nuance wenste aan te brengen dat het bedrijf “veel partijen spreekt” en dat “een klant met een sociaal tarief zelf wel kiest bij welke operator hij klant wordt. Alle operatoren moeten immers een sociaal aanbod doen.”

De hele kwestie van de sociale tarieven werd al in december eens op tafel geworpen door Belgacom zelf. Het bedrijf klaagde toen over de ‘financiële last’ die klanten van sociale tarieven vormen. In ons land profiteren zowat 350.000 gezinnen van een sociaal tarief. Ze krijgen 8 euro per maand korting op hun telefoonabonnement en 3 euro op de gesprekken. 95 procent van alle sociale abonnementen zit nog altijd bij Belgacom.

Het geklaag over die sociale tariefklanten stoort concurrent Base, onderdeel van het Nederlandse KPN, zeker nu het bedrijf zelf aanbiedt om de klanten over te nemen. “Ofwel beweert Belgacom dat deze klanten een financiële last zijn en dan zouden ze tevreden moeten zijn dat er een andere operator opstaat om hen te verlossen van die last door die dienstverlening over te nemen”, klinkt het bij Base. “Ofwel moeten ze stoppen met de universele dienstverlening als een verplichting te zien die Belgacom geld kost. In dat geval is de bewering van Belgacom dat het een financiële last betekent een pr-stunt verpakt als een aanklacht.”

Base verzekert dat het alle 350.000 klanten wil overnemen, zowel de mobiele klanten als de gezinnen met een vaste lijn. “Die vastelijnklanten doen we een mobiel aanbod dat goedkoper is dan hun vast maandabonnement. Onze kostenstructuur is erop gericht dat we de klant voor 5 à 20 euro kunnen bedienen.”

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content