Belgacom sluit 5.000 klanten van E-Leven af

Sinds vrijdag zitten ongeveer 5.000 klanten van de kleinere provider E-Leven zonder internetverbinding, omdat Belgacom de stekker uit de door E-Leven gehuurde ADSL2+ infrastructuur getrokken heeft. Reden? Achterstallige betalingen bij Belgacom. E-Leven van zijn kant zegt dat Belgacom hen nog flink wat geld moet.

Sinds vrijdag zitten ongeveer 5.000 klanten van de kleinere provider E-Leven zonder internetverbinding, omdat Belgacom de stekker uit de door E-Leven gehuurde ADSL2+ infrastructuur getrokken heeft. Reden? Achterstallige betalingen bij Belgacom. E-Leven van zijn kant zegt dat Belgacom hen nog flink wat geld moet.

Het dispuut dateert al van vorig jaar, maar vrijdag werd het conflict op de spits gedreven nadat Belgacom de stekker uit de internetvoorzieningen van E-Leven trok. Volgens woordvoerder Jan Margot van Belgacom niet meer dan normaal: “We hebben hen al ettelijke aanmaningen verstuurd en de procedure voor wanbetalers correct uitgevoerd. Uiteindelijk hebben we vrijdag onze dienstverlening aan E-Leven moeten schorsen, omdat de openstaande schuld zich maar bleef opstapelen.”

Volgens de woordvoerder is E-Leven in april al veroordeeld door de handelsrechtbank ten belope van 155.000 euro. “Maar ondertussen is die schuld al opgelopen tot meer dan 400.000 euro achterstallige betalingen. We moesten dus wel overgaan tot deze drastische maatregel.”, zegt Jan Margot. Bij E-Leven kon niemand ons vandaag te woord staan, maar via hun communicatiebureau kregen we wel een korte reactie. Daaruit blijkt dat E-Leven niet ontkent dat er openstaande facturen zijn, maar dat Belgacom van zijn kant ook nog flink wat geld moet aan E-Leven: er is sprake van zo’n 300.000 à 400.000 euro aan “retributies”. Om het hoofd boven water te kunnen houden heeft E-Leven daarom aan Belgacom een verrekening gevraagd.

Overigens wou Belgacom al de dienstverlening aan E-Leven staken in december vorig jaar. De rechtbank van eerste aanleg legde Belgacom toen echter een verbod op om de lijnen door te knippen. De rechter hield daarbij rekening met het advies van het BIPT dat voorzichtig zei dat “de mogelijkheid bestaat dat de aanspraken van E-Leven gegrond zouden kunnen zijn (…) maar dat het onderzoek van het nog verdere inlichtingen vanwege de partijen behoeft”. Het BIPT zou vandaag nog een oordeel over de zaak vellen. Ongeveer 5.000 ADSL2+ klanten van E-Leven zitten in tussentijd zonder internet. Onder hen de vele kotstudenten in Louvain-La-Neuve en een flink aantal aansluitingen binnen de ULB-universiteit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content