Belgacom start trials met mobiele microbetalingen

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Belgacom gaat onder het nieuwe overkoepelende merk PingPing alle diensten met microbetalingen onderbrengen. Delhaize, Coca-Cola, en Accor Services zijn de eerste grote namen.

Belgacom gaat onder het nieuwe overkoepelende merk PingPing alle diensten met microbetalingen onderbrengen. Delhaize, Coca-Cola, en Accor Services zijn de eerste grote namen.

Nadat Belgacom [vorige week aankondigde] dat het een belang neemt van 40 procent in Tunz, kondigt het telecombedrijf nu een aantal concrete partnerships aan. Het meest in het oog springend is de overeenkomst met Accor Services, uitgever van de maaltijdcheque Ticket Restaurant.

500 Belgacom-werknemers en evenveel klanten van Accor Services krijgen binnenkort de kans om ‘contactloos’ met elektronische maaltijdcheques te betalen in een aantal horecazaken. De trial wordt in eerste instantie geografisch gespreid rond de hoofdzetel van Belgacom. Wanneer precies een introductie voor het grote publiek mogelijk is, is nog niet geweten: daarvoor moet eerst het Koninklijk Besluit gepubliceerd worden dat het gebruik ervan regelt.

Voor het ‘contactloos’ betalen, wordt gebruik gemaakt van NFC-technologie. De City Manhattan vestiging van Delhaize in de Brusselse Noordwijk doet ook mee met het proefproject. Vanaf april zullen de 1.000 testgebruikers er contactloos kunnen betalen via een gsm met Near Field Communication technologie. Op termijn denkt Delhaize ook aan de identificatie via gsm in plaats van de Plus-klantenkaart, geeft Luc Koenot, senior vice president it bij Delhaize België aan. Ook Coca-Cola stapt binnenkort in het proefproject met drankautomaten die mobiele betalingen aanvaarden.

Alle mobiele microbetalingsinitiatieven worden gebundeld onder de PingPing-merknaam met een bijbehorend logo. Stijn Vander Plaetse, vice president innovation bij Belgacom, wil PingPing stelselmatig uitbouwen. “We willen tot een ecosysteem komen, met voordelen voor zowel klanten als verkopers. We willen zeker geen gesloten systeem”, klinkt het. De bedoeling is om rond verschillende ‘verticals’ te werken. Ook parkeren via sms en ticketting op de bus – services die Belgacom onder meer via de overname van Mobile-For in 2008 kon uitbreiden – passen in dit plaatje.

De komende weken en maanden kunnen we ons volgens Jan Van Wijnendaele, business development manager bij Belgacom, overigens nog aan bijkomende aankondigingen in andere verticale markten verwachten. Onder meer aan vouchers, kortingsbonnen, betalingen op een campus of person-to-person betalingen wordt gedacht. “We geloven in een stap-voor-stap aanpak. Door telkens extra niches aan te boren, hopen we uiteindelijk tot een ‘mass market’ introductie te komen”, aldus Van Wijnendaele die er geen verdere data op wil plakken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content