Belgacom verkoopt DAD aan LB Icon
LB Icon, ooit een belangrijke speler in het dotcom-tijdperk, krijgt opnieuw voet aan de grond in België door de overname van Belgacoms Web Digital Age Design (DAD).
Belgacom verkocht eerder al zijn Alert Services (alarmsystemen) en zijn telefoongidsdiensten Belgacom Directory Services (BDS). De telecomoperator blijft activiteiten van de hand doen die het als niet-strategisch beschouwt, om zich beter te kunnen concentreren op zijn kernactiviteiten in de telecomsector. DAD, dat websites, intranetten of extranetten ontwikkelt, was voor 85 procent in handen van Belgacom. Het filiaal is nu voor een niet nader genoemd bedrag verkocht aan de pan-Europese groep LB Icon.LB Icon, het resultaat van de fusie van de Nederlandse Lost Boys en het Zweedse d’Icon Medialab, komt weer boven water nadat het bedrijf erg zware klappen kreeg door het uiteenspatten van de dotcom-zeepbel. Het personeelsbestand telde vroeger meer dan 2000 mensen en is nu gekrompen tot ongeveer 700. Icon Medialab had trouwens zijn luxueuze Brusselse kantoor gesloten.LB Icon heeft vorig jaar al Winsome overgenomen, en zal na de integratie van de 63 werknemers van DAD, (terug) een substantiële plaats op de Belgische markt verwerven.Benoît Lips, de oprichter van DAD en een van de internetpioniers in België, bevestigt ons dat hij een actieve rol zal blijven spelen in de nieuwe onderneming. Hij is naar eigen zeggen erg tevreden met het feit dat DAD zich kan aansluiten bij een groeiende groep met Europese ambities. “Het gaat om een vriendschappelijke operatie in het kader van een groeistrategie. De manier waarop we functioneren zal geen grote wijzigingen ondergaan en de naam DAD blijft bestaan.” De technologische overlappingen zullen dus niet leiden tot een inkrimping van het werknemersbestand.DAD boekte in 2004 een omzet van 7,2 miljoen euro, wat een stagnatie betekent ten opzichte van het jaar voordien.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier