Belgen beschermen merkhouders voor Icann
Deloitte België, IPClearinghouse en IBM België gaan voor domeinbeheerder Icann het wereldwijde ‘clearinghouse’ runnen. Dat clearinghouse moet merkhouders verwittigen wanneer niet-rechthebbenden internetadressen kopen waarin hun merk vervat zit. Vanaf 2013 duiken er honderden nieuwe internetextensies op het world wide web. Heel wat bedrijven vrezen dan ook dat hun merken misbruikt gaan worden, en dat kwaadwillenden hún merknamen gaan registreren onder verschillende van die nieuwe extensies, om te misbruiken of om aan een hoge prijs door te verkopen. De wereldwijde domeinbeheerder Icann is zich bewust van dat probleem, en wil met behulp van een ‘trademark clearinghouse’ een oplossing bieden. Dat trademark clearinghouse zal validatiediensten aanbieden en moet twee dingen doen: de Sunrise begeleiden die alle nieuwe internetextensies moeten doorlopen (de Sunrise is de periode van twee maanden waarbij enkel merkhouders, eventuele ander rechthebbenden en overheden een naam mogen registreren), en een ‘claimservice’ verzorgen.
Deloitte België, IPClearinghouse en IBM België gaan voor domeinbeheerder Icann het wereldwijde ‘clearinghouse’ runnen. Dat clearinghouse moet merkhouders verwittigen wanneer niet-rechthebbenden internetadressen kopen waarin hun merk vervat zit.
Vanaf 2013 duiken er honderden nieuwe internetextensies op het world wide web. Heel wat bedrijven vrezen dan ook dat hun merken misbruikt gaan worden, en dat kwaadwillenden en cybersquatters hún merknamen gaan registreren onder verschillende van die nieuwe extensies, om te misbruiken of om aan een hoge prijs door te verkopen.
De wereldwijde domeinbeheerder Icann is zich bewust van dat probleem, en wil met behulp van een ‘trademark clearinghouse’ een oplossing bieden. Dat trademark clearinghouse zal validatiediensten aanbieden en moet twee dingen doen: de Sunrise begeleiden die alle nieuwe internetextensies moeten doorlopen (de Sunrise is de periode van twee maanden waarbij enkel merkhouders, eventuele ander rechthebbenden en overheden een naam mogen registreren), en een ‘claimservice’ verzorgen.
“Je moet die claimservice zien als een soort van databank waarin alle merken die dat wensen verzameld worden”, zegt domeinnaamspecialist Jan Corstens van Deloitte België. “Als niet-rechthebbenden een domeinnaam willen kopen van een merk dat in de databank zit, dan wordt die merkhouder verwittigd.”
De operatoren achter de nieuwe internetextensies zijn verplicht om gedurende de eerste twee maanden na de Sunrise dergelijke notificatiediensten aan te bieden. Het is aan hen om te beslissen of ze dat ook langer willen doen.
Opvallend is alvast dat het Belgen zijn die het clearinghouse gaan runnen voor Icann. Deloitte België zal instaan voor de validatie van de content in de databank, en IBM België tekent voor de interface en voor de datacenterdiensten. Beide bedrijven doen daarbij een beroep op de expertise van het Belgische bedrijfje IPClearinghouse, dat al langer validatiesoftware aanbiedt.
IPClearinghouse
De mensen achter IPClearinghouse zijn geen onbekenden meer in het domeinnaamwereldje, want met hun internet-dienstenbedrijfje Sensirius gaan ze straks een 20-tal nieuwe internetextensies beheren, waaronder die van KPN, Deloitte zelf, een Amerikaanse grootstad en de op Nasdaq genoteerde financiële adviseur LPL Financial.
Deloitte België van zijn kant, heeft al heel wat kennis opgebouwd rond de lancering van top level domeinen. Het team rond Corstens heeft zowat alle Sunrise-processen van de laatste jaren begeleid.
Over de waarde van het contract met Icann, wordt niets bekend gemaakt, maar een bedrijf dat opgenomen wil worden in de databank van het clearinghouse, betaalt daar 150 dollar voor (per jaar). De registry’s achter de nieuwe internetextensies moeten een eenmalige activatiekost van 7.000 tot 10.000 dollar op tafel leggen per TLD. Bedoeling is dat de clearinghouse-services van Icann live gaan in oktober.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier