Belgen hebben meer virtuele vrienden dan de gemiddelde Europeaan

Belgen hebben op sociale netwerksites meer virtuele contacten dan de gemiddelde Europeaan. Zo hebben Belgen gemiddeld 162 Facebookvrienden en 85 professionele contacten op LinkedIn, terwijl het Europese gemiddelde op 133 vrienden en 57 professionele contacten ligt.

Belgen hebben op sociale netwerksites meer virtuele contacten dan de gemiddelde Europeaan. Zo hebben Belgen gemiddeld 162 Facebookvrienden en 85 professionele contacten op LinkedIn, terwijl het Europese gemiddelde op 133 vrienden en 57 professionele contacten ligt.

Dat blijkt uit een mondiaal onderzoek van IAB (Interactive Advertising Bureau) en InSites. Op Twitter zit de Belg met gemiddeld 59 contacten perfect op het Europese gemiddelde, aldus het onderzoek dat wereldwijd ruim 9.000 internetgebruikers bevroeg waarvan 1.280 in België.

Achtenzestig procent van de Belgische respondenten houdt via sociale netwerksites contact met vrienden, buren, oude klasgenoten, en dies meer. Negenenvijftig procent voegt (ex-)collega’s aan zijn online netwerk toe.

Wederzijds contact blijkt zeer belangrijk. Gebrek aan contact (45 %) wordt aangegeven als de belangrijkste reden om mensen te “un- of defrienden”. De top drie wordt vervolledigd door “ik wil niet dat men mijn profiel/updates nog kan zien” (44 %) en “we zijn niet langer vrienden” (39 %). Elf procent van de respondenten “defriendt” personen met incorrecte politieke commentaren.

Gemiddeld is de Belgische internetgebruiker lid van 1,6 sociale netwerksites. Elders in Europa ligt dit gemiddelde iets hoger (1,9). Facebook is in ons land veruit de bekendste sociale netwerksite: 97 procent van de internetgebruikers kent Facebook, gevolgd door Twitter (80 %) en Netlog (73 %). Ook qua aantal leden is Facebook de onaantastbare leider met 59 procent van de Belgische internetgebruikers die een profiel hebben, op afstand volgen het professioneel netwerk LinkedIn (12 %) en Netlog (12 %).

Negenenvijftig procent van de Facebookleden logt minstens 1 keer per dag in op zijn/haar profiel en 62 procent zegt per bezoek meer dan 10 minuten online te blijven.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content