Belgen zoeken vaakst naar Facebook en YouTube

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Facebook, Youtube en Netlog zijn voor ons land de meest ingetikte zoektermen op de online zoekmachine van Google. Maar de interessantste resultaten zijn te vinden in de categorieën.

Facebook, Youtube en Netlog zijn voor ons land de meest ingetikte zoektermen op de online zoekmachine van Google. Maar de interessantste resultaten zijn te vinden in de categorieën.

Na Facebook en YouTube wordt de top vijf vervolledigd door het Belgische Netlog, Hotmail en Google zelf. Ook bij de snelst stijgende zoekwoorden staan Facebook en YouTube bovenaan, zo blijkt uit het jaarlijkse ‘Zeitgeist’-rapport van Google.

Per provincie bekeken zijn er nauwelijks verschillen. Enkel in Oost-Vlaanderen hebben de internauten een bovenmatige interesse in Gent (2de plaats) en in Namen is er opvallende aandacht voor Gembloux (4de plaats).

In de categorie ‘tickets’ valt het op dat bij de Franstalige Belgen ‘I Love Techno’ bovenaan staat, terwijl de Vlamingen vooral ‘Pukkelpop’ beminnen. De Franstaligen zoeken ook naar tickets voor Standard of Roland Garros. In Vlaanderen komen daarentegen geen sportgerelateerde zoekacties voor.

Zowel in het zuiden als het noorden van het land wordt, in de categorie ‘Koopjes’, volop gezocht naar manieren om het land te verlaten: ‘vluchten’, ‘vakantie’, ‘uitstapjes’, ‘citytrips’, ‘weekends’, ‘Parijs’, … In Franstalig België is er wel opvallend meer aandacht voor de auto (‘pneus’, ‘mazout’, ‘auto’, …), terwijl Vlamingen veeleer een baksteen in de maag hebben (‘lenen’, ‘tegels’).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content