België haalt digitale doelstellingen voor 2013

België heeft nu al de digitale doelstelling die de Europese Commissie voor 2013 vooropstelde gehaald, en heeft ook al zes van de doelen voor 2015 bereikt, aldus de FOD Economie.

België voldoet nu reeds aan de doelstelling die de ‘Digital Agenda for Europe’ voor 2013 heeft vastgelegd, en heeft al zes van de doelstellingen voor 2015 bereikt. Dat leert de jaarlijkse ‘Barometer van de informatiemaatschappij 2013’ van de Federale Overheidsdienst Economie.

Het percentage uitrustingen en internetverbindingen van de huishoudens en ondernemingen noemt de FOD Economie “uitstekend”. Op Europees niveau hebben onze ondernemingen wel een achterstand wat betreft het plaatsen van bestellingen via informatica-netwerken.

Pc blijft favoriet apparaat Achtenzeventig procent van de in België gevestigde huishoudens heeft een internetaansluiting (77 procent in 2011). Dit percentage loopt op tot 93 procent voor gezinnen met kinderen. De computer blijft het favoriete apparaat voor een internetverbinding, maar vooral het gebruik van de smartphone of tablet kende in twaalf maanden tijd een sterke stijging. Toch blijft de digitale kloof bestaan: 15 procent van de Belgen tussen 16 en 74 jaar heeft anno 2012 nog nooit internet gebruikt. Bij de groep van 65 tot 74 jaar beloopt dit zelfs 51 procent.

Online aankopen in opmars De elektronische handel zet zijn opmars bij de Belgische consumenten verder: 45 procent deed in 2012 online aankopen, dat is 2 procentpunt meer dan vorig jaar. Een kwart van de Belgen heeft online aankopen uitgevoerd in een ander EU-land, wat aanzienlijk meer is dan het Europese gemiddelde (11 procent).

E-aankoop De ondernemingen halen 14 procent van hun omzet uit e-handel. In ons land wordt dit cijfer opgetrokken door de middelgrote ondernemingen (50-249 personen). Wat de via het net geplaatste en ontvangen bestellingen betreft, heeft 23 procent van de Belgische ondernemingen een e-aankoop verricht en vrijwel 24 procent e-verkoop uitgevoerd. Op Europees niveau belopen die aandelen respectievelijk 34 procent (e-aankoop) en 16 procent (e-verkoop).

“Digital Agenda Europa” is de strategie waarmee de Europese Commissie de uitbouw van de digitale samenleving fors wil versnellen, onder impuls van Commissaris Neelie Kroes. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content