AG Insurance schenkt ruim 500 laptops aan jongerenorganisaties

© Getty Images
Michel van der Ven
Michel van der Ven Technologiejournalist bij Data News.

In samenwerking met Digital for Youth gaat AG Insurance honderden laptops per jaar schenken aan organisaties als PROFO vzw, die jongeren helpen een plaats te vinden op arbeidsmarkt. Op die manier wil de verzekeraar helpen om de digitale kloof bij de jeugd te dichten.

Er blijkt vandaag nog steeds een significante digitale kloof te bestaan tussen jongeren met verschillende opleidingsniveaus. Die ongelijkheid heeft brede gevolgen, gaande van belemmerde educatieve kansen over sociale isolatie tot een beperkte professionele ontwikkeling. De kloof vergroot ook de ongelijkheid in informatietoegang, wat jongeren hindert in het nemen van geïnformeerde beslissingen over gezondheid, politiek en wereldgebeurtenissen, maar ook in dagelijkse toepassingen, zoals online bankieren.

Digital for Youth bestrijdt deze ongelijkheid door afgeschreven apparatuur nieuw leven in te blazen voor jongeren zonder toegang tot technologie. De organisatie leverde intussen ruim 23.000 laptops aan meer dan 250 Belgische sociale organisaties en scholen. Naast het verkleinen van de digitale kloof, levert dit ook ecologische voordelen op, zoals het verminderen van CO2-uitstoot door e-waste recycling. De geschatte ecologische impact van de eerste schenking van AG Insurance komt overeen met de jaarlijkse CO2-uitstoot van een 200-tal auto’s. 

Jaarlijkse gift

Concreet doneert AG Insurance deze maand een eerste lading van 525 laptops en ander IT-materiaal, zoals printers en kabels. Die worden via Digital for Youth (en met hulp van de Koning Boudewijnstichting) verdeeld onder diverse jongerenorganisaties. Zo’n 3.500 kinderen en jongeren zullen dankzij de schenking van AG geholpen worden. De verzekeraar engageert zich bovendien tot een jaarlijkse gift van honderden laptops en dit voor onbepaalde tijd.

Dergelijke donaties stellen vzw’s als PROFO, Digitale Wolven en BeCode in staat om jongeren in heel Vlaanderen extra ondersteuning te bieden bij het vinden van een plaats op de arbeidsmarkt en in de maatschappij.

Jorn Neeus van PROFO stelt dat de ontvangen notebooks van onschatbare waarde zijn voor de werking van de vzw. ‘Elk jaar begeleiden we tussen de 400 en 500 jongeren, waarbij de laptops een onmisbare schakel vormen in het aanleren van arbeidsattitudes, sociale vaardigheden, kennis van de arbeidsmarkt en sollicitatievaardigheden’, stelt hij. ‘Voor jongeren die het extra nodig hebben, bieden we de mogelijkheid om de laptops mee naar huis te nemen. Zo kunnen ze niet alleen verder werken aan hun eigen ontwikkeling, maar ook hun familie ondersteunen in het verwerven van digitale vaardigheden.’

De digitale kloof onder jongeren
Hoewel onze jeugd steeds meer verslingerd lijkt aan hun smartphone, blijft de digitale kloof een feit. Dat blijkt uit de Barometer Digitale Inclusie van UCLouvain, VUB, Statbel en de Koning Boudewijnstichting. Vooral lager opgeleide jongeren kunnen vaak niet volledig profiteren van wat de digitale wereld te bieden heeft, waardoor ze kansen missen op de arbeidsmarkt en op een betere toekomst. Zo maakt 43 procent van hen bijvoorbeeld geen gebruik van digitale administratieve diensten, terwijl dit percentage bij hoger opgeleiden slechts 12 procent bedraagt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content