Deloitte: ‘Belgen doen steeds langer met hun digitale apparaten’

We vervangen onze elektronica minder vaak dan voorheen, trekken ons bar weinig aan van de prijsstijgingen bij streamingdiensten en zijn best tevreden over de kwaliteit van onze internetverbinding. Dit zijn de voornaamste bevindingen uit Deloitte’s Digital Consumer Trends Report 2024, dat inzicht geeft in het technologiegebruik onder Belgische consumenten.

De studie van de consultancyreus onderzoekt onder meer het gebruik van digitale apparaten, streamingdiensten en internetconnectiviteit. Een belangrijke constatering is dat we onze digitale toestellen voor langere periodes gebruiken: 46 procent van de Belgen is niet van plan om in de komende twaalf maanden een nieuw elektronisch toestel te kopen. Wie wél een nieuw gadget overweegt, denkt vooral aan een smartphone (14%). Verder blijkt 31 procent van onze landgenoten minstens één tweedehandstoestel te bezitten. De onderzoekers zien daarin een toenemende trend naar een duurzamer gebruik van technologie.

De adoptie van smartphones (94%), smart-tv’s (58%), wearables (37%) en spraakgestuurde luidsprekers (11%) bereikte in 2024 een recordhoogte. Vooral smart-tv’s winnen aan populariteit: 58% van de respondenten bezit intussen een dergelijk toestel. De adoptie van VR-headsets daarentegen stagneert, vooral door de hoge kosten en de (vaak nog te grote) afmetingen van deze gadgets.

Netflix en co.

De streamingmarkt herstelt zich na eerdere daling: in 2024 is het aantal abonnementen weer enigszins gegroeid, ondanks prijsschommelingen en toenemende concurrentie. 23 procent van de Belgen sloot vorig jaar een nieuw video-abonnement af, terwijl 12 procent een bestaand abonnement opzegde.

Bijna de helft (49%) van de Belgische consumenten heeft nu een video-abonnement, waarbij Netflix een dominante positie inneemt, met vier op de tien Belgen die momenteel geabonneerd zijn op het platform. Voor muziekstreaming heeft 33% van de Belgen een abonnement. Spotify loopt voorop met meer dan de helft van alle muziekabonnementen.

Hoewel de groei van de consumptie van digitale content in België aanzienlijk is, blijft het aantal abonnementen lager dan in landen als het Verenigd Koninkrijk. Daar is maar liefst 75% van de consumenten geabonneerd op videostreamingdiensten als Netflix of Disney+ en heeft de helft een abonnement op muziekstreaming.

Internetkwaliteit

Het Digital Consumer Trends Report 2024 van Deloitte laat tot slot een stijgende tevredenheid over de internetkwaliteit zien: 74% van de Belgische consumenten is momenteel tevreden over hun internetverbinding, een lichte verbetering ten opzichte van vorig jaar (71%).

De vraag naar betrouwbaarheid en dekking blijkt onder internetgebruikers groter dan die naar snelheid, vooral onder jongere generaties die vaker kiezen voor mobiel breedband als hun belangrijkste verbinding. Nog interessant is dat 62% van de Belgen geen idee heeft van de internetsnelheid bij hen thuis.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content