Belgische beweging countert ‘sociale mediabom’ N-VA

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Op 24 mei om 9 uur laat N-VA de boodschap “Kiest u voor het N-VA-model of het PS-model?” door zijn aanhang verspreiden via Facebook en Twitter. De drukkingsgroep BPlus doet een uur later hetzelfde, maar dan met een pro-Belgische boodschap.

Een maand geleden lanceerde N-VA een campagne op de ‘crowdspeakingsite’ Thunderclap, met de bedoeling zo veel mogelijk mensen te engageren om op 24 mei om 9 uur ‘s ochtends de boodschap “Kiest u voor het N-VA-model of voor het PS-model?” te delen met hun Facebook-, Twitter- en Tumblr-vrienden.

Al 2.200 sympathisanten koppelden inmiddels hun accounts op Thunderclap.it en gaven de site op die manier de toestemming om de N-VA-boodschap op 24 mei om 9 uur automatisch in hun naam te laten verspreiden in de vorm van een statusupdate, een tweet of een blogbericht – daarmee werd het vooropgestelde aantal van 250 mensen al ruimschoots overschreden. Met nog vijf dagen te gaan, zal de campagne al zeker 950.000 sociale mediagebruikers bereiken. “Bedoeling is dat iedereen die op 24 mei zijn Facebook of Twitter opent, onze boodschap te zien krijgt”, lichtte N-VA-woordvoerder Joachim Pohlmann de campagne onlangs toe.

De Beweging voor een Federaal België BPlus – die opgericht werd door onder anderen ex-ministers Willy Claes en Freddy Willockx en politiek commentator Luc Van der Kelen en waar ook Veerle Baetens bij betrokken is – wil dit ‘sociaal bombardement’ van N-VA counteren met een gelijkaardige Thunderclap-campagne. Die heeft echter een heel andere, pro-Belgische boodschap: “België is een troef voor Vlamingen, Walen en Brusselaars”.

De werking is hetzelfde: wie de BPlus-boodschap op 24 mei om 10 uur – één uur na de N-VA-bom – wil delen via Facebook, Twitter of Tumblr, dient via Thunderclap.it zijn of haar account te koppelen.

BPlus mikt op 100 sympathisanten. Dit betekent dat de boodschap enkel verspreid zal worden als de campagne (die net als die van N-VA nog vijf dagen loopt) door minstens 100 mensen gesteund wordt.

Ook het Europees Parlement is een tijdje geleden met een Thunderclap-campagne gestart. Hun boodschap luidt: “Ik ga mijn macht gebruiken om te kiezen wie Europa leidt. Doe mee & stem tijdens #EP2014 #ikstem”. Deze campagne wordt al iets vroeger, op 21 mei, stopgezet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content