Belgische crm-specialist Selligent fuseert met Amerikaanse sectorgenoot StrongView
De Belgische crm-specialist Selligent fuseert met Strongview, een Amerikaanse softwarespeler die focust op contextuele marketingoplossingen. Huidig Selligent-ceo Andre Lejeune neemt de leiding over het gecombineerde bedrijf.
Selligent is net als StrongView eigendom van de Amerikaanse durfkapitalist HGGC. In juli nam HGGC Selligent over, met de belofte het platform van de Belgen te verbreden en om uit te breiden naar nieuwe markten.
“We zijn dan ook blij dat we onze investeringen in Selligent en StrongView kunnen samenbrengen in wat zonder twijfel een globale topspeler in marketingtechnologie wordt”, reageert ceo Rich Lawson van HGGC, die voorzitter wordt van het gecombineerde bedrijf.
“Met zijn ruime waaier aan Amerikaanse klanten en zijn uitmuntende e-mailtechnologie is StrongView de perfecte aanvulling op het Selligent-platform voor omnichannel marketing, dat momenteel vooral in Europa wordt gebruikt.”
Over de financiële details van de deal wordt niet gecommuniceerd, al oppert HGGC wel “dat het fusiebedrijf beschikt over een aanzienlijke hoeveelheid kapitaal, zodat het schuldenloos kan groeien.” De oprichters en het management van Selligent zouden een belangrijk minderheidsbelang in de onderneming behouden.
Selligent is een specialist in crm-systemen, en biedt oplossingen aan voor meer dan 450 bedrijven in retail, financiële dienstverlening, uitgeverij en reisindustrie in 19 hoofdzakelijk Europese landen. Het bedrijf, dat werd opgericht in 2002, heeft mooie namen zoals Samsung, GM, IKEA, BMW, ING en Hearst in de portfolio.
De softwareboer telt meer dan 210 werknemers en heeft kantoren in België (Braine l’Alleud en Hasselt), Parijs en München. Onlangs werden er locaties in New York en Boston toegevoegd, ter voorbereiding van een intrede in de Amerikaanse markt. Verder heeft het bedrijf twee franchisepartners in Italië en Spanje.
Marketingtechnologie
StrongView wordt door marktonderzoeker Forrester beschouwd als een toonaangevende leverancier van oplossingen voor e-mailmarketing. De gecombineerde technologieën van Selligent en StrongView geven toegang tot een brede reeks digitale marketingoplossingen van een en dezelfde globale leverancier.
“Uiteraard verheugt het ons dat we onze softwareoplossingen kunnen verrijken met de mogelijkheden voor e-mailmarketing van StrongView”, aldus ceo André Lejeune. “Dankzij de fusie zijn we goed geplaatst om zowel in Europa als in de VS efficiënte en doeltreffende, altijd op de consument gerichte marketing aan te bieden.”
De groei van leveranciers van marketingtechnologie zoals Selligent illustreert de snel toenemende vraag naar digitale marketing automation oplossingen. Forrester voorspelt dat digitale marketing de komende vier jaar met 12 procent zal groeien en tegen 2019 een waarde van 103 miljard dollar zal hebben.
Selligent werd in juli overgenomen door HGGC, en StrongView in september. De fusie is het recentste voorbeeld van de HGGC-strategie: het uitgebreide netwerk en kapitaal gebruiken om bedrijven op de middenmarkt te laten groeien door middel van geografische expansie en complementaire combinaties.
HGGC heeft voordien iCongo, een leverancier van software en services voor e-commerce, gecombineerd met Hybris, een bedrijf voor omnichannel commerce, om zo een grote onafhankelijke e-commerce-specialist te creëren, die later aan SAP werd verkocht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier