Belgische e-commerce lijdt onder buitenlandse concurrentie: ‘Kans op creatie van 8.000 banen gemist’

© Thinkstock

Belgische webshops organiseren hun activiteiten steeds meer in het buitenland, gezien ze in België concurrentieel in het nadeel zijn tegenover hun buitenlandse collega’s. Dat zei handelsfederatie Comeos bij de voorstelling van een onderzoek naar de-commerce in België.

De online handel was in 2014 goed voor een omzet van 5,62 miljard euro, of 6,44 procent van de totaalomzet van de handel in België. In vergelijking met 2013 steeg de omzet van de e-commerce met 15 procent.

‘Kans gemist om 8.302 banen te creëren’

Volgens Dominique Michel, de CEO van Comeos, vloeide echter 42 procent van wat de Belg in 2014 online besteedde naar buitenlandse webshops of naar Belgische handelaars die vanuit het buitenland opereren.

Ook kocht slechts 30 procent van de Belgen vorig jaar online bij een Belgische webshop – een handelaar die de essentie van de toegevoegde waarde in België realiseert – terwijl in onze buurlanden veel meer ‘lokaal online’ gekocht wordt. Vorig jaar vloeide zo 2,4 miljard euro naar het buitenland en is volgens Michel de kans gemist om 8.302 banen te creëren.

Comeos wijst op een aantal oorzaken. ‘Onze loonkost ligt 20 procent hoger dan in Nederland. De werk- en openingstijden zijn in België ook veel strikter gereglementeerd’, aldus Michel. Zo is nachtwerk in de handel momenteel niet mogelijk. Ook is het in België moeilijker om extra mensen in te schakelen tijdens piekmomenten dan in Nederland.

Nachtwerk

Om die ‘vlucht naar het buitenland’ tegen te gaan, pleit Michel ervoor het regeerakkoord snel om te zetten, waarbij beloofd is om nachtwerk mogelijk te maken binnen de e-commerce, om de loonlast te verlagen voor de lage inkomens en om flexibeler werk toe te laten. Loonlastenverlagingen gefocust op de laagste inkomens, hebben volgens Michel namelijk de grootste impact op jobcreatie.

(Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content