Bellen aan boord dichtbij, maar niet bij Brussels Airlines?

De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air France-KLM is gestart met het testen van in-flight gsm-gebruik. De dienst werd enkele dagen geleden geïntroduceerd tijdens korte Air France vluchten met een Airbus 318.

Op dit ogenblik kunnen passagiers enkel sms’jes sturen of hun e-mail checken. In een tweede fase kunnen klanten ook bellen of opgebeld worden tijdens de vlucht.

Heel wat luchtvaartmaatschappijen staan huiverachtig tegenover de introductie van mobilofonie in het vliegtuig. En niet omdat gsm gebruik de communicatieapparatuur van de piloot zou beïnvloeden, maar vooral omdat bellen en gebeld worden de andere passagiers kan storen.

Woordvoerder Thierry Van Eyll van Brussels Airlines beaamt: “Er is nog geen definitieve beslissing gevallen, maar Brussels Airlines is eerder geneigd om niet mee op de trein te springen. Niet omwille van de technologie, want die staat op punt, maar wel omwille van het comfort van onze klanten. Stel je eens voor dat iedereen begint te bellen aan boord? Je mag niet vergeten dat de passagiers in de meeste gevallen op slechts dertig centimeter van elkaar zitten.”

Toch gaan naast Air France-KLM ook BMI British Midland en TAP Air Portugal in de komende weken testen in welke mate gsm gebruik aan boord getolereerd kan worden. De Ierse low-cost carrier Ryanair wil telefonie zelfs aanbieden op al zijn vluchten, en wel vanaf maart 2008.

Air France-KLM en alle andere spelers die in-flight mobilofonie willen introduceren, gebruiken hiervoor een nieuw systeem van OnAir, een joint venture tussen Airbus en het Nederlandse Sita Information Networking Computing.

De mobieltjes van de passagiers worden gelinkt aan een minuscuul tefefonienetwerkje aan boord van het toestel. Vervolgens ‘reist’ de data via satelliet naar een ontvangstation op de grond, waarna er een verbinding gelegd wordt met het traditionele gsm-netwerk van de gebruiker.

Dankzij het in-flight netwerkje hoeven de mobieltjes niet op volle kracht te werken, waardoor de kans op storingen in de cockpit nog verkleint. Gsm’s kunnen wel pas gebruikt worden wanneer het vliegtuig een hoogte van minstens 3.000 meter bereikt heeft.

De kosten voor het in-flight bellen worden doorgerekend door de gebruikelijke mobilofoonoperator van de klant, en zijn vergelijkbaar met de kosten die aangerekend worden voor internationale telefoontjes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content