Beschermd en toch geïnfecteerd
Een studie van PandaLabs – de onderzoeksafdeling van de Spaanse anti-malwarespecialist Panda Security – in 2007 leert dat 72 procent van de onderzochte bedrijven waren geïnfecteerd met malware, ondanks recent bijgewerkte beschermingssoftware.
Een studie van PandaLabs – de onderzoeksafdeling van de Spaanse anti-malwarespecialist Panda Security – in 2007 leert dat 72 procent van de onderzochte bedrijven waren geïnfecteerd met malware, ondanks recent bijgewerkte beschermingssoftware.
Deze laatste faalt door de snelle dagelijkse aangroei van nieuwe malwarevoorbeelden, waarvan Panda Security er ondertussen ca. 11 miljoen in een database heeft zitten. Het bedrijf biedt nu op basis van zijn ‘collective intelligence’ technologie hiervoor een oplossing, door via informatie uit de systemen bij de eindgebruikers een bescherming te bieden, zelfs als het bedrijf zelf nog niet over een voorbeeld van de malware beschikt. Hierbij wordt een beroep gedaan op een geautomatiseerd correlatiesysteem.
Om gebruikers een eerste kennismaking met deze technologie te bieden, startte het bedrijf een [‘infected or not’]-campagne, die bedrijven en huisgebruikers de kans biedt hun systemen te laten controleren op malware.
De campagne moet tevens een voorbeeld zijn van het nieuwe elan dat het privé-bedrijf zoekt nadat vorig jaar driekwart van de aandelen werden overgenomen door een viertal ‘equity bedrijven’. Het Spaanse bedrijf heeft in de voorbije maanden zijn gehele management veranderd en sterk geïnternationaliseerd. In slaap gewiegd door een stevige marktpositie in Spanje, maakt het zich nu op om zijn aanwezigheid in andere landen uit te bouwen (met een 100 procent indirecte distributie), nog meer bedrijfsklanten te zoeken (momenteel ca. 140.000 overwegend middelgrote bedrijven) en samenwerking met derden. Het bedrijf zal daarbij wel blijven focussen op zijn kernexpertise in anti-virus en anti-malware, met name voor de Windowswereld (hoewel het bedrijf ook securityproducten voor mobiele toestellen biedt). Ook het uitwerken van meer ‘managed security services’ staat op het programma. Bij dat alles maakt het bedrijf zich sterk dat het op basis van zijn technologie ook op een mature anti-virus/anti-malwaremarkt nog goede kansen heeft op groei en een groter marktaandeel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier