Betaald worden om online te netwerken

Een social networking site staat of valt met het aantal actieve gebruikers. Dit in combinatie met de marktwaarde van sites zoals YouTube, Facebook of MySpace zorgt voor een steeds luider klinkende vraag: moeten gebruikers beloond worden voor deelname in een online community? Yuwie.com is alvast de eerste dienst die “zijn rijkdom wil delen met zijn leden”.

Een social networking site staat of valt met het aantal actieve gebruikers. Dit in combinatie met de marktwaarde van sites zoals YouTube, Facebook of MySpace zorgt voor een steeds luider klinkende vraag: moeten gebruikers beloond worden voor deelname in een online community? Yuwie.com is alvast de eerste dienst die “zijn rijkdom wil delen met zijn leden”.

Een snelle blik op het web 2.0 landschap, leert dat er slechts een handvol grote namen zijn die grof geld verdienen: de overige duizenden anderen hebben het bijzonder moeilijk om het hoofd boven water te houden, laat staan het succes van de grote namen te evenaren. De Amerikaanse networking site Yuwie.com gooit het daarom over een andere boeg: de site belooft aan zijn leden dat ze mogen meedelen in de rijkdom. Meer dan de helft van de advertentieinkomsten zullen verdeeld worden onder al wie regelmatig inlogt op Yuwie.com, een foto toevoegt, een bericht verstuurt of vrienden uitnodigt om ook lid te worden.

Tegen BBC had de 33-jarige oprichter Korry Rogers het over een logische stap: “We willen gewoon mensen betalen voor wat ze nu al doen. Het is echter niet de bedoeling dat mensen enkel lid worden voor de vergoeding die er aan vasthangt.” Toch kan het bedrag al snel oplopen als jouw vrienden ook nog eens vrienden uitnodigen, die op hun beurt nog extra leden aantrekken. Want ook daar kan je nog een “percentje” op verdienen. Critici hebben het dan ook over een technologische versie van het in veel landen verboden piramidespel.

Sinds de oprichting in juli heeft Yuwie bijna 350.000 leden, waarvan er bijna 50.000 deze maand lid werden. Volgens Alexa.com is Yuwie daarmee al tot in de top 2.500 geraakt van de grootste websites ter wereld. Analist Steve Prentice van Gartner vertelt tegen de BBC dat hij niet denkt dat hiermee een nieuwe trend ingezet wordt. “De idee dat je een centje bijverdient door connecties te onderhouden met je vrienden, valt voor de meeste social networkers niet te verdedigen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content