Big data en analytics? Tijd voor de volgende stap!

Deloitte
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

5 februari 2016, 16:55 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 06:57

De gebruikelijke definitie van big data: grote hoeveelheden data van verschillende oorsprong die, als ze worden samengebracht, bijzonder snel kunnen leiden tot nieuwe inzichten. En dat die inzichten kunnen leiden tot betere bedrijfsresultaten, werd de voorbije maanden en jaren ook al meermaals aangetoond. Waar we tot nu toe echter weinig over lezen, is het vervolgproces.

Nu uitgebreid is aangetoond dat het inzetten van analytics in een big data-omgeving kan leiden tot een betere bedrijfsvoering, is het tijd om dit structureel in te zetten. Dus: niet langer op zoek naar dat ene inzicht dat eenmalig een verbetering oplevert, maar voortdurend gegevens bevragen, combineren en toevoegen, zodat continu nieuwe inzichten ontstaan.

De technologie is ondertussen rijp genoeg om deze volgende stap te kunnen zetten. Maar de meeste ondernemingen zijn hier helaas nog niet klaar voor. Om inzichten uit data om te zetten in nieuwe bedrijfsmodellen, is er immers heel wat meer nodig dan die geïsoleerde, labo-achtige omgeving waarin data tot nu toe werden verzameld, gecombineerd en bevraagd. Het vergt een structurele en doordachte methodiek, die technische expertise en bedrijfsprocessen combineert. Met aandacht voor data governance bijvoorbeeld, niet alleen vanuit technologisch oogpunt maar ook vanuit het besef dat enkel kwaliteitsvolle data kunnen leiden tot betrouwbare nieuwe inzichten.

Dit is allesbehalve eenvoudig, omdat het zowel op technisch als op organisatorisch vlak vaak meer van uw onderneming vergt dan u gewoon bent. Als u op zoek gaat naar een geschikte partner, zoekt u best niet naar de zoveelste Hadoop-expert. Technische expertise is natuurlijk belangrijk, maar u hebt het meeste baat bij een partner die vertrekt vanuit het bedrijfsperspectief: hoe maken we onze organisatie inzicht-gedreven, en zorgen we ervoor dat onze bedrijfscultuur en -processen zijn ingericht op het systematisch omzetten van deze inzichten in een betere bedrijfsvoering? Een partner als Deloitte heeft de nodige technische expertise in huis en is niet te beroerd om zijn handen vuil te maken.