Big data prioriteit voor 18% van Belgische bedrijven
Een Europese studie leert dat in de Benelux geldt dat 68 procent van de respondenten de mogelijkheden van ‘big data’ onderzoekt, maar in België is dat slechts voor 18 procent van de bedrijven een prioriteit.
Een Europese studie van Vanson Bourne en colocation specialist Interxion leert dat 81 procent van de respondenten onder de Europese bedrijven al een kijk heeft op ‘big data’.
Voor de Benelux geldt dat 68 procent van de respondenten de mogelijkheden van ‘big data’ onderzoekt, maar in België is dat slechts voor 18 procent van de bedrijven een prioriteit. Daar tegenover staan 32 procent Belgische respondenten helemaal zonder ‘big data’ plannen.
Big data staat het meest in de belangstelling in bedrijven waar de bedrijfsstrategie en de ict-planning nauw op elkaar mappen (ruim 90% overweegt big data), en het minst waar dat niet het geval is (slechts 40%). In België wordt big data zowel door de bedrijfsleiding als de ict-afdeling vaker gezien als een uitdaging, dan als een opportuniteit, en minder vaak een opportuniteit dan in de rest van Europa (gemiddeld 10% minder).
De technologische uitdagingen worden gewoonlijk gezien op het gebied van analytics, opslag en netwerkcapaciteit, terwijl voorts de nood aan investeringen (er zijn dringender noden, klinkt het vaak) en een gebrek aan in-huis expertise remmen zijn.
Inzake toepassingen ziet zowat de helft in ons land ‘e-mail’ als de grootste reden om naar big data te kijken – een groot verschil met andere landen waar klantenbeheer, e-commerce en financiële transacties vaker worden vermeld. In de Benelux zien ook minder respondenten (49%) big data als middel tot betere besluitvorming dan in de rest van Europa (57%).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier