Brian Duffy: ‘Ons succes hangt af van het succes van het ecosysteem’

Brian Duffy, voorzitter EMEA North © SAP
Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Het geïntegreerde softwarepakket van SAP heeft altijd de IT-trends gevolgd, of dat nu om mainframe gaat, client/server of cloud. Daarvoor is het aanbod steeds uitgebreid, soms door overnames. Waar ligt de focus nu? Op gebruikerservaring, zegt Brian Duffy, voorzitter van SAP EMEA North.

Bent u de technologische ontwikkelingen op het gebied van platforms blijven volgen sinds het tijdperk van het mainframe met R/2?

Brian Duffy: SAP heeft altijd open kaart gespeeld met zijn klanten door rekening te houden met hun vragen en behoeften. Wij zijn een klantgerichte onderneming, zeker wat betreft de markt, ondersteuning en ontwikkeling. Onze verschillende overnames kaderen overigens binnen deze strategie. En met Qualtrics richten we ons nu tot de klanten van onze klanten.

U hebt in de loop der jaren veel bedrijven overgenomen. Wat is de sleutel tot een succesvolle integratie van deze bedrijven?

Brian Duffy: Of het nu gaat om Business Objects, Sybase, SuccessFactors, Ariba, Concur of meer recent Qualtrics, altijd streeft SAP ernaar om het DNA en de IP van deze bedrijven te behouden, in tegenstelling tot veel van onze concurrenten. Elk bedrijf blijft aan aparte entiteit en wordt een pijler van SAP als geheel. We proberen het management en de verkoop- en ontwikkelingsteams te behouden, met voortaan ook een Cloud Business Group-structuur voor de cloud, die anders werkt dan de on-premise-structuur.

SAP is een van de weinige leidende Europese bedrijven op de IT-markt. Hoe verklaart u dat?

Brian Duffy: We zijn dan wel van oorsprong een Europees bedrijf, maar we evolueren steeds meer naar een internationaal bedrijf, met name op het niveau van het managementcomité. Daarbij behouden we wel ons Duitse DNA: ‘de dingen uitzonderlijk goed doen’. Bovendien wordt de innovatie binnen de groep gevoed vanuit verschillende R&D-centra over de hele wereld, die nauw samenwerken met de klant. Het is immers de klant die de aanzet geeft voor innovatie, waar hij zich ook bevindt.

Het licentiebeleid was soms wel problematisch. Hoe staat het daarmee?

Brian Duffy: Daar is inderdaad veel over gezegd en geschreven, maar onze prioriteit was altijd om de klant te ondersteunen, naar hem te luisteren en problemen met hem op te lossen. We zijn altijd transparant geweest naar de klant toe en staan open voor zijn behoeften.

SAP heeft altijd de voorrang gegeven aan zijn eigen ecosysteem. Hoe wordt zoiets opgebouwd?

Brian Duffy: Ons succes hangt duidelijk af van het succes van het ecosysteem. Wij werken samen met verschillende soorten partners en zorgen ervoor dat zij samen met ons evolueren. Zo werken we nu in de cloud met ‘hyperscalers’ zoals Google, AWS, Microsoft Azure en zelfs Alibaba in China. Onze klanten zijn altijd heel duidelijk geweest over de zakelijke voordelen die ze verwachten van een migratie naar de cloud. Daarom zijn we strategische servicepartnerschappen aangegaan met deze hyperscalers. SAP beveelt het platform, de software, de diensten en de infrastructuur aan, evenals de hyperscaler en de geprivilegieerde dienstverlener. Daarbij profiteert de klant van een snellere doorlooptijd, beter op elkaar afgestemde teams die sneller kunnen werken, en een implementatie met beperkte risico’s.

Welke richting gaat het nu uit met SAP?

Brian Duffy: Afgelopen november kondigde SAP de overname aan van Qualtrics, een bedrijf dat gespecialiseerd is in enquêtes en onderzoek [overnamebedrag: 8 miljard dollar – de op een na grootste overname van een SaaS-bedrijf sinds Oracle in 2016 9,3 miljard dollar betaalde voor Netsuite, nvdr]. Daarmee betreedt – of beter: creëert – SAP een geheel nieuw marktsegment dat toonaangevend wordt op de markt: management van gebruikers- en klantervaringen naast merk- en productmanagement. Het doel is om SAP-bedrijfsgegevens te combineren met gebruikers- en klantgegevens. Deze overname stelt ons in staat om een unieke positie in de markt in te nemen, omdat we geloven dat CRM-software zoals Salesforce uiteindelijk zal verdwijnen. Onze klanten willen hun klanten en medewerkers beter kennen om hen een betere en meer persoonlijke ervaring te kunnen bieden. Ook voor ons is dichter bij de business van de klant staan een prioriteit. Daarnaast investeren we veel in nieuwe gebieden zoals kunstmatige intelligentie en machine learning.

Er was soms kritiek op de trage implementatie van SAP. Hoe staat het daarmee?

Brian Duffy: Dankzij de cloud verloopt de implementatie van SAP nu veel sneller. Het is nu zelfs mogelijk om in amper 4 maanden een ERP in de cloud te installeren. Bovendien zijn de databasestructuren dankzij SAP R/4 Hana aanzienlijk vereenvoudigd, waardoor we meer implementaties op maat kunnen aanbieden.

Hoe ziet u SAP over 20 jaar?

Brian Duffy: SAP zal uiteraard blijven evolueren naar de cloud en zijn kernproducten verder ontwikkelen. Bovendien blijven we groeien en het is onze ambitie om onze marktkapitalisatie te verdubbelen tot 250 of zelfs 300 miljard dollar in 2023. En volgens mij zal Qualtrics de IT-levering herdefiniëren en de spelregels in de cloud-computingmarkt volledig veranderen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content