Brussel gaat wegverkeer real-time analyseren

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Brussel werkt een systeem uit dat het wegverkeer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in real-time kan analyseren. In combinatie met historische data kan de invloed van (tijdelijke) verkeersmaatregelen op het huidige verkeer in de stad dan zelfs voorspeld worden. Het Mobiliteitscentrum van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft de aanbesteding daartoe gegund aan Macq dat zich onder meer gespecialiseerd heeft in software rond traffic management. Met het contract is een waarde gemoeid van 940.000 euro. Concreet gaat Macq een systeem ontwikkelen dat de verkeersdata verzamelt (typisch één file per minuut), opslaat in een Oracle Enterprise Database en vervolgens analyseert. Voor de webrendering en de visualisatie wordt beroep gedaan op php in combinatie met het Zend-framework en GeoServer.

Brussel werkt een systeem uit dat het wegverkeer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in real-time kan analyseren. In combinatie met historische data kan de invloed van (tijdelijke) verkeersmaatregelen op het huidige verkeer in de stad dan zelfs voorspeld worden. Het Mobiliteitscentrum van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft de aanbesteding daartoe gegund aan Macq dat zich onder meer gespecialiseerd heeft in software rond traffic management. Met het contract is een waarde gemoeid van 940.000 euro.

Concreet gaat Macq een systeem ontwikkelen dat de verkeersdata verzamelt (typisch één file per minuut), opslaat in een Oracle Enterprise Database en vervolgens analyseert. Voor de webrendering en de visualisatie wordt beroep gedaan op php in combinatie met het Zend-framework en GeoServer. Voor het analysegedeelte, het ‘traffic model’ en het verwerken van de real-time data worden de gespecialiseerde tools Visum en Compas gebruikt.

Al die gegevens worden vervolgens ingelezen in Optima: een tool dat real-time voorspellingen en simulaties kan geven. Zo zal het Mobiliteitscentrum via de analyse- en rapporteringssystemen (bi) bijvoorbeeld meteen kunnen nagaan wat het komende uur de invloed op het verkeer zal zijn indien een tunnel nu gesloten wordt.

Op dit ogenblik gebruikt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest al verschillende systemen, maar die laten geen homogene aanpak toe voor de 350 km wegen en 25 tunnels die Brussel telt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content