Brussels Airport stuurt aan op self-check-in

Zaventem ontsnapt niet aan de tendens naar automatisering van check-in-procedures voor passagiers, zoals in de luchthaven van München of Heathrow. Het aantal check-in terminals moet tegen volgende lente van acht naar zo’n twintig moeten geëvolueerd zijn. Ook langs de douane passeren, zal automatisch worden, via een systeem van barcodescanning.

Volgens Luc Henderickx, projectbaas van het Common Use Platform voor Brussels Airport (niet zo lang geleden nog ‘BIAC’ geheten), gaat momenteel amper 5 procent van de reizigersregistratie via self-service. Maar het is nog niet zo lang dat de reizigers (door begeleidend personeel) worden uitgenodigd om de 8 ‘kiosken’ te gebruiken die de inkomhal van Zaventem sieren. Enkel de bedrijven SN Brussels Airlines en IBeria hebben momenteel hun check-in-applicaties op die terminals geplaatst. Sommige bedrijven verkiezen hun eigen systemen te ontwikkelen in de plaats van gemeenschappelijke terminals te gebruiken.Nog volgens Henderickx zou het aantal self-check-ins dit jaar naar 35 tot 40 procent moeten gaan, waarvan 20 tot 25 procent via de luchthavenkiosken en 5 tot 10 procent van thuis uit, via de internet-check-in. Om dat mogelijk te maken gaat Brussels Airport nieuwe terminals plaatsen, die het aantal komend voorjaar op 20 en misschien zelfs 30 moeten brengen.Die check-in-terminals zijn slechts één van de aspecten van een Common Use Platform-infrastructuur die, aldus Brussels Airport, de tevredenheid bij de passagiers moet verbeteren. Tegelijk zou de automatisering het aantal werknemers moeten doen dalen, doch “in beperkte mate” benadrukt Brussels Airport, want het is essentieel om een menselijke supervisie te blijven behouden. Bij bepaalde processen, zoals de check-in en opslag van bagage, kunnen niet volledig worden geautomatiseerd.Alle boardingcards zullen een barcode krijgen die toelaat om de controle bij de douane en de gate te versnellen (en de reiziger de juiste weg te wijzen als hij zich van terminal heeft vergist). Er is ook voorzien dat een digitale boardingcard rechtstreeks kan gescand vanop een pda-scherm. De reis zal dus volledig ‘paperless’ worden.UnisysAl die nieuwigheden vloeien voort uit een outsourcingscontract voor gemeenschappelijke infrastructuur die gebruikt wordt door meer dan 80 luchtvaartbedrijven om tickets te leveren, bagage te versturen en boardingcards te genereren. Het contract is voor vijf jaar verlengd met Unisys. Dat bedrijf staat in voor de systeemintegratie en de technische ondersteuning. Het betreft de modernisering van een infrastructuur met meer dan 400 werkposten.De belangrijkste softwarepartner is het Franse Resa, gespecialiseerd in de luchtvaartsector. De SLA tussen Brussels Airport en Unisys omvat ook de reparatie van elk defect onderdeel binnen het half uur. Een tiental technici van Unisys werken daarvoor van op de luchthaven zelf. Brussels Airport wilde de waarde van het contract over vijf jaar niet onthullen, maar volgens onze informatie ligt het rond de 2,5 miljoen euro. De waarde van het nieuwe contract ligt lager dan het vorige omwille van de algemene daling van de prijs van hardware.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content