Burn-out voorkomen? Daar is een app voor

© iStock
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

SD Worx komt nu met een app die continu peilt hoe medewerkers zich voelen.

Stress, burn-out, bore-out, het lijken wel de plagen van het moderne werkplek te zijn. Om werknemers gelukkig en productief te houden, moeten werkgevers weten waar de pijnpunten in hun organisatie zitten. SD Worx komt nu met een app die continu peilt hoe de medeweker zich voelt.

Hoe gaat het met de werknemers in uw bedrijf? De traditionele vragenlijst naar werknemerstevredenheid is meestal erg lang en wordt dan maar snel afgehaspeld. Vaak duurt het dan ook nog maanden voor er ook iets mee gebeurt. HR-dienstverlener SD Worx probeert daar een mouw aan te passen met een app die voortdurend de werklast en tevredenheid meet. Bedoeling is om ondernemingen snel te laten bijsturen waar nodig. Leuke extra is dat bedrijven meteen te weten komen of hun acties ook effectief resultaat hebben gehad.

Feedback

Uit onderzoek van SD Worx blijkt dat werknemerstevredenheid al enkele jaren in dalende lijn zit. Een gebrek aan feedback is daarbij voor heel wat medewerkers een pijnpunt. “De connectie met de werkgever neemt af, mede door de trend naar digitaliseren, door thuiswerk enzovoort. Maar digitalisering kan ook een oplossing bieden om die connectie wat sterker te maken,” zegt Lorenzo Andolfi, hr-onderzoeker bij SD Worx. Het bedrijf ontwikkelde in samenwerking met Q 1.6 de app Employee Pulse, die de werklast in kaart brengt. “We willen meer openheid creëren over problemen zoals burn-out,” zegt Andolfi daarover, “Met deze app kunnen mensen aangeven hoe zij hun werklast ervaren, zodat het bespreekbaar wordt.”

De app schotelt gebruikers elke dag een paar korte vraagjes voor. Hoe voel je je, hoeveel energie heb je, hoeveel werk ligt er op de plank, dat soort dingen. Ze beantwoorden kost een paar seconden. “Omdat we real time feedback vragen, mag je het zeker niet te zwaar maken,” zegt Frederik Somers, business manager van het data team bij SD Worx, “Maximaal twee momenten per dag, met twee-drie vraagjes.”

Dashboard van werkdruk

De antwoorden worden in rapporten gegoten voor de verschillende deelnemers en managers. De hr-directeur krijgt zo bijvoorbeeld een dashboard waarin hij of zij de teams en afdelingen kan vergelijken. “Het is belangrijk dat je als bedrijf niet alleen weet wat de werklast is,” zegt Somers, “Je moet ook weten in welke omgeving de risico’s hoog zijn. Zo kan je proactief te werk gaan om burn-out te vermijden.”

Dashboard Employee Pulse
Dashboard Employee Pulse© SD Worx

Managers kunnen voor hun team de evolutie van het energieniveau in de tijd bekijken of inzoomen om te zien hoe het met verschillende medewerkers zelf gaat. Die blijven wel anoniem, zegt Andolfi: “Je krijgt een soort heat map waarbij medewerkers groen of rood kleuren.” Elke medewerker krijgt een bolletje op een kwadrant, waarin de hoeveelheid werk versus de beheersbaarheid wordt uitgetekend. Een medewerker kan bijvoorbeeld best veel werk hebben, maar dat niet als probleem aanzien, of net weinig werk hebben en dat helemaal niet zien zitten. Medewerkers zelf krijgen een persoonlijk dashboard met hun resultaten en kunnen die vergelijken de rest van het team.

Geen paniek

Maar. “Je kan niet alles uit data halen,” zegt Peter Beeusaert, consultant bij SD Worx. De menselijke factor blijft belangrijk. Het bedrijf gebruikt de app dan ook als startpunt voor workshops en begeleiding. ” Alles begint bij sensibilisering. Vaak zie je dat mensen die tegen een burn-out aanlopen, daar gewoon niet bij stilstaan. Die hebben geen tijd om erover na te denken. De eerste stap is dus bewustwording,” zegt Beeusaert. In de workshops wordt er vervolgens dieper ingegaan op de problematiek.

Belangrijk daarbij is dat er niet meteen reden is tot paniek als je even in het verkeerde kwadrant terecht komt. “Het energieniveau van een werknemer is een roller coaster,” zegt Beeusaert. Veel jobs hebben nu eenmaal zware en minder zware periodes. “Het wordt pas risicovol als die tendens aanhoudt,” zegt Lorenzo, “Eén van de volgende stappen in de ontwikkeling van de app is een rechtstreekse terugkoppeling naar de eindgebruiker. We kunnen hen bijvoorbeeld een bericht sturen als de tendens voor hen risicovol wordt. We denken hier aan een aantal verschillende pistes.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content