Show U2 draait op Belgisch design

© @JohnnyKats/Las Vegas Review-Journal/Getty Images

Tussen september 2023 en maart 2024 speelde U2 veertig concerten in de Sphere in Las Vegas. Het audiovisuele spektakel in het bolvormige concertgebouw steunde op de datamanagementsoftware van WEKA – en het design van een Belg.

De Sphere is de nieuwe evenementenhal van The Venetian, het bekende hotel-annex-casino in Las Vegas. Hoewel: ‘evenementenhal’ is hier wellicht wat understated. Het gebouw is opgevat als een grote bol – een sphere, dus – waarvan de buitenkant fungeert als een enorm ledscherm. De grote blikvanger binnenin is een ledscherm van 15.000 vierkante meter met een beeldresolutie van 16K. Het geluid komt uit 167.000 apart aangestuurde luidsprekers. Dat moet iedere bezoeker – er is ruimte voor 18.600 toeschouwers – een optimale beleving bezorgen. Het doel: overal in de zaal een topgeluid. Wie ooit het Sportpaleis of Vorst-Nationaal bezocht, weet dat dat in een traditionele concertzaal lang niet altijd het geval is.

IT’ers op tour

Toch is het in de Sphere vooral de combinatie van muziek met beeld die bij de concerten van U2 grote indruk maakte. Voor het design daarvan rekent de band op Stefaan Desmedt uit het West-Vlaamse Ruddervoorde. Hij werkt al sinds 1992 voor de band en groeide uit tot de vaste videoregisseur van de liveshows van U2. Wanneer Data News in het kader van de IT Press Tour een bezoek brengt aan WEKA in Campbell – in Silicon Valley – laat het bedrijf met gepaste trots een video-interview met Desmedt zien. ‘Wie had ooit gedacht dat een rockband IT’ers mee zou nemen op tour’, lacht hij.

Al snel blijkt dat bij U2 nodig, en al zeker in de Sphere. ‘De IT-infrastructuur om te doen wat we in de Sphere deden, bestond nog niet’, zegt Stefaan Desmedt. ‘We vroegen ons af hoe we de content zouden overbrengen, hoe de signaalflow door het gebouw zou lopen, en vooral: hoe we de rendering van de beelden voor elkaar zouden krijgen.’ Uiteindelijk zorgde WEKA voor de oplossing – op Hitachi Vantara-hardware – die de show mogelijk maakte. Alles samen leverde U2 liefst 1,5 PB aan beeldmateriaal. Tijdens de show zelf waren de beelden te zien via videostreaming tegen 412 GB per seconde, met een latency van minder dan 5 milliseconden.

Performantie zonder zorgen over prijs

Een oplossing die met dat soort volumes uit de voeten kan, biedt natuurlijk ook in andere domeinen heel wat mogelijkheden. In de context van AI, bijvoorbeeld. ‘Een AI-pipeline staat nooit op zich’, zegt Colin Gallagher, VP Product Manager bij WEKA. ‘Het gaat om hele grote workloads, allemaal op hetzelfde moment.’Dat is net waar WEKA zich met zijn datamanagementoplossing op richt: gelijktijdige workloads draaien, zonder voorafgaande tuning. ‘Het gaat om het opslaan van – letterlijk – miljarden kleine files.’

WEKA blinkt daarbij uit in snelheid. Het bedrijf garandeert twee keer de performantie van een all-flash NAS van pakweg Pure Storage of VAST Data. ‘En we doen dat aan de helft van de prijs van wat je in de cloud zou betalen.’ WEKA legt daarmee de vinger op een zere plek. ‘In de cloud hebben bedrijven doorgaans meer zorgen over de prijs dan over de geboden performantie’, klinkt het.

Samenwerking met Nvidia

Om nog beter om de AI-markt in te spelen, lanceerde WEKA eind maart de WEKApod for Nvidia DGX SuperPOD. Het gaat om een storage appliance voor het WEKA Data Platform die via de resellers van Nvidia te koop zal zijn. De basisversie start met acht nodes, samen goed voor 1 PB, 765 GB per seconde en 18,3 miljoen IOPS.

Weka claimt hiermee de meest energievriendelijke AI-infrastructuur aan te bieden. “Om dezelfde read te bereiken van wat je normaal gezien met twee volle racks doet, samen tachtig units, doet de WEKApod met een kwart van een rack. Om een write van 1 TB/s te behalen heb je normaal gezien tien racks nodig. Bij ons is dat er maar één. Alles samen zorgt dat voor twaalf keer minder stroomverbruik.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content